Blog
Blog
Θετικότερη η εμπειρία των χρηστών υπηρεσιών ΠΦΥ στις μη αστικές περιοχές

Τα αποτελέσματα της εργαλείου HealthIQ που αξιολόγησε την εμπειρία των χρηστών των υπηρεσιών ΠΦΥ στη χώρας μας, παρουσίασε στο πλαίσιο του 14ου Πανελληνίου Συνεδρίου Ασθενών, ο Χρήστος Τριανταφύλλου, Project Officer Quality of Care, WHO Athens Quality of Care and Patient Safety Office.
Στο ερωτηματολόγιο της έρευνας απάντησαν 2511 λήπτες υπηρεσιών υγείας από τον Απρίλιο έως τον Ιούλιο του 2025. Το 72% εξ’αυτών ήταν γυναίκες, το 28% άνδρες, και το 63% προερχόταν από μη αστικές περιοχές. Όσον αφορά την πρόσβαση στην φροντίδα, η συνολική βαθμολογία ήταν 3,7 στα 5, με καλύτερη βαθμολογία σε μη αστικές και δημόσιες δομές. Ως κύρια εμπόδια το 35% ανέφερε τη γραφειοκρατία, το 17% το κόστος (χρήση ιδιωτικών δομών, μεταφορικά και φάρμακα) και το 14% τη γεωγραφική απόσταση. Όσον αφορά τις ερωτήσεις για τη συνέχεια και τον συντονισμό στη φροντίδα, η συνολική βαθμολογία ήταν 3,9 στα 5. ως προβλήματα 1 στους 5 ανέφερε ότι δεν είχε πλήρη λήψη ιστορικού, 1 στους 5 ότι δεν είχε ανασκόπηση πρόσφατων διαγνωστικών εξετάσεων και το 47% δήλωσε ότι δεν υπήρξε καμιά συνέχεια και συντονισμός στη φροντίδα. Και σε αυτή την ενότητα, οι μη αστικές περιοχές φαίνεται να προσφέρουν πιο συνεπή φροντίδα. Όσον αφορά την πληρότητα και την περιεκτικότητα της φροντίδας η συνολική βαθμολογία ήταν 4 στα 5. Ως προβλήματα 1 στους 5 ανέφερε ανύπαρκτη η ελλιπή εξήγηση της κατάστασης της υγείας του, 1 στους 4 μέτρια η περιορισμένη ενημέρωση και 1 στους 4 καμία παροχή συμβουλών για υγιεινή ζωή. όσον αφορά την επικοινωνία, τις διαπροσωπικές σχέσεις με τους επαγγελματίες υγείας και την από κοινού λήψη αποφάσεων, η συνολική βαθμολογία ήταν 4,3 στα 5 με το 83% να δηλώνει ιδιαίτερα ευγενική συμπεριφορά από τους επαγγελματίες υγείας και το 80% πολύ προσεκτική ακρόαση. Τα προβλήματα εντοπίστηκαν στον περιορισμένο χρόνο που αφιερώνεται στην εξέταση και στη μη λήψη αποφάσεων από κοινού. Συνοπτικά, φάνηκε ότι σε μη αστικές περιοχές η επικοινωνία και οι σχέσεις γιατρού ασθενούς ήταν καλύτερες γεγονός που συνδέεται με μικρότερο αριθμό ασθενών και άρα μειωμένο φόρτο εργασίας για τους επαγγελματίες. Το πιο αδύνατο σημείο, είναι η συμμετοχή των ασθενών στη λήψη αποφάσεων που δείχνει ότι δεν έχει εμπεδωθεί πλήρως μια κουλτούρα ισότιμης συνεργασίας στη λήψη αποφάσεων.
Όσον αφορά τον προσωπικό γιατρό, το 41,1% δήλωσε ότι έλαβε υπηρεσίες από τον προσωπικό του γιατρό, ενώ το 7% δήλωσε ότι δεν έχει εγγραφεί σε κάποιον. Γενικότερα υπήρχε δυσκολία κατανόησης του όρου προσωπικός γιατρός, καθώς στις μη αστικές περιοχές, τα άτομα θεωρούσαν τον γιατρό του Κέντρου Υγείας η τον αγροτικό γιατρό ως προσωπικό γιατρό.
Τέλος φάνηκε ότι οι δημόσιες δομές ΠΦΥ υπερέχουν στην πρόθεση σύστασης που σημαίνει ότι οι πολίτες θεωρούν πιο αξιόπιστο το δημόσιο σύστημα υγείας, ενώ εμφανίζονται πιο επιφυλακτικοί με τις ιδιωτικές δομές υγείας.
Πηγή: healthdaily.gr
