Blog

ΣΦΕΕ: Απροθυμία της κυβέρνησης για… μείωση του clawback

Η συνάντηση με Κ. Μητσοτάκη

«Την προηγούμενη εβδομάδα είχαμε μια πολύ εποικοδομητική συνάντηση με τον Πρωθυπουργό και το επιτελείο του, όπου του εξηγήσαμε τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Ελλάδα στη διάθεση καινοτόμων φαρμάκων. Ο Πρωθυπουργός εξέφρασε την κατανόησή του για τις πιεστικές συνθήκες που επικρατούν στον κλάδο μας και μας ανέφερε ποιο είναι το πλάνο ενίσχυσης της χρηματοδότησης για τη δημόσια φαρμακευτική δαπάνη εφέτος και τα επόμενα χρόνια, αλλά και ότι θα επανεξετάσει το θέμα επιπλέον πόρων για το Ταμείο Καινοτομίας» όπως σημείωσε στον χαιρετισμό του ο Ολύμπιος Παπαδημητρίου, Πρόεδρος του ΣΦΕΕ, ξεκαθαρίζοντας ότι:

«Είναι σαφές πως το πλάνο αυτό δεν αρκεί για να μειώσει το τεράστιο ποσοστό των υποχρεωτικών επιστροφών. Αρκετοί είναι εκείνοι που φοβούνται πως αυτές μπορεί να αυξηθούν περαιτέρω. Ο ισχυρισμός της Κυβέρνησης βέβαια είναι πως δεν υπάρχουν άλλες δυνατότητες, η δική μας άποψη είναι πως είναι ζήτημα προτεραιοτήτων. Το φάρμακο δεν είναι πολύ ψηλά σε αυτές, παρόλο που συμβάλλει ουσιαστικά στο περιορισμό των εξόδων σε άλλα κέντρα κόστους στο σύστημα υγείας, αλλά και στην κοινωνία γενικότερα».

Αναφερόμενος στην πρόσφατη συνάντηση με τον Πρωθυπουργό, ο Πρόεδρος του ΣΦΕΕ σημείωσε πως η κυβέρνηση και το Υπουργείο Υγείας είναι απρόθυμοι, παρά τη βεβαιότητα για την απόδοση των μέτρων ελέγχου της δαπάνης που λαμβάνουν, να αναλάβουν κάποια δέσμευση για ένα ανώτατο επίπεδο υποχρεωτικών επιστροφών, το οποίο προφανώς θα πρέπει να είναι χαμηλότερο από τα σημερινά επίπεδα.

Σύμφωνο Συνεργασίας

«Με αυτό το δεδομένο, τι Σύμφωνο Συνεργασίας να υπογράψουμε για τα επόμενα 3 χρόνια καθώς η βιομηχανία καλείται σταθερά να δεσμεύεται οικονομικά ενώ η κυβέρνηση δεσμεύεται μόνο σε προθέσεις και ποτέ σε εκβάσεις…» διερωτήθηκε ο Ολύμπιος Παπαδημητρίου.

Επί σειρά ετών, ο ΣΦΕΕ ζητά σταδιακή αύξηση της χρηματοδότησης της φαρμακευτικής δαπάνης σε συνδυασμό με μέτρα συγκράτησής της.

Η υποχρηματοδότηση του φαρμάκου φέρνει τους Έλληνες ασθενείς σε υποδεέστερη θέση έναντι άλλων Ευρωπαίων.

Μια ανησυχητική συνέπεια της υποχρηματοδότησης είναι ότι σύμφωνα με μελέτη της IQVIA, για το χρονικό διάστημα 2020 – 2023, από τα 221 νέα καινοτόμα φάρμακα που εγκρίθηκαν κεντρικά στην Ευρώπη και θα μπορούσαν να έρθουν στην Ελλάδα, ήρθαν μόνο τα 43, δηλαδή μόνο ένα στα πέντε (1/5) νέα καινοτόμα φάρμακα.

Οι «πληγές» του clawback

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΦΕΕ, από το 2012 έως το 2023, δηλαδή τα τελευταία 11 χρόνια, η δαπάνη αυξήθηκε κατά 63%, δηλαδή περίπου 5,5% ανά έτος, όσο και στην υπόλοιπη Ευρώπη. Η Δημόσια χρηματοδότηση, όμως, μειώθηκε κατά 23%.

Το κενό αυτό αναγκάστηκε να καλύψει η φαρμακευτική βιομηχανία (οι εταιρείες μέλη του ΣΦΕΕ έχουν συνεισφέρει περισσότερα από 18,1 δισ. ευρώ μέσω των υποχρεωτικών επιστροφών), αλλά και οι ασθενείς. Τα τελευταία δύο χρόνια μάλιστα η συνεισφορά της βιομηχανίας είναι μεγαλύτερη από αυτήν της Πολιτείας.

Η Ελλάδα είναι μια χώρα με τις χαμηλότερες τιμές φαρμάκων και τις μεγαλύτερες επιστροφές, πράγμα που μας φέρνει σε ακραία θέση στην Ευρώπη.

Η συνάντηση με Κ. Μητσοτάκη

«Την προηγούμενη εβδομάδα είχαμε μια πολύ εποικοδομητική συνάντηση με τον Πρωθυπουργό και το επιτελείο του, όπου του εξηγήσαμε τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Ελλάδα στη διάθεση καινοτόμων φαρμάκων. Ο Πρωθυπουργός εξέφρασε την κατανόησή του για τις πιεστικές συνθήκες που επικρατούν στον κλάδο μας και μας ανέφερε ποιο είναι το πλάνο ενίσχυσης της χρηματοδότησης για τη δημόσια φαρμακευτική δαπάνη εφέτος και τα επόμενα χρόνια, αλλά και ότι θα επανεξετάσει το θέμα επιπλέον πόρων για το Ταμείο Καινοτομίας» όπως σημείωσε στον χαιρετισμό του ο Ολύμπιος Παπαδημητρίου, Πρόεδρος του ΣΦΕΕ, ξεκαθαρίζοντας ότι:

«Είναι σαφές πως το πλάνο αυτό δεν αρκεί για να μειώσει το τεράστιο ποσοστό των υποχρεωτικών επιστροφών. Αρκετοί είναι εκείνοι που φοβούνται πως αυτές μπορεί να αυξηθούν περαιτέρω. Ο ισχυρισμός της Κυβέρνησης βέβαια είναι πως δεν υπάρχουν άλλες δυνατότητες, η δική μας άποψη είναι πως είναι ζήτημα προτεραιοτήτων. Το φάρμακο δεν είναι πολύ ψηλά σε αυτές, παρόλο που συμβάλλει ουσιαστικά στο περιορισμό των εξόδων σε άλλα κέντρα κόστους στο σύστημα υγείας, αλλά και στην κοινωνία γενικότερα».

Αναφερόμενος στην πρόσφατη συνάντηση με τον Πρωθυπουργό, ο Πρόεδρος του ΣΦΕΕ σημείωσε πως η κυβέρνηση και το Υπουργείο Υγείας είναι απρόθυμοι, παρά τη βεβαιότητα για την απόδοση των μέτρων ελέγχου της δαπάνης που λαμβάνουν, να αναλάβουν κάποια δέσμευση για ένα ανώτατο επίπεδο υποχρεωτικών επιστροφών, το οποίο προφανώς θα πρέπει να είναι χαμηλότερο από τα σημερινά επίπεδα.

Σύμφωνο Συνεργασίας

«Με αυτό το δεδομένο, τι Σύμφωνο Συνεργασίας να υπογράψουμε για τα επόμενα 3 χρόνια καθώς η βιομηχανία καλείται σταθερά να δεσμεύεται οικονομικά ενώ η κυβέρνηση δεσμεύεται μόνο σε προθέσεις και ποτέ σε εκβάσεις…» διερωτήθηκε ο Ολύμπιος Παπαδημητρίου.

Επί σειρά ετών, ο ΣΦΕΕ ζητά σταδιακή αύξηση της χρηματοδότησης της φαρμακευτικής δαπάνης σε συνδυασμό με μέτρα συγκράτησής της.

Η υποχρηματοδότηση του φαρμάκου φέρνει τους Έλληνες ασθενείς σε υποδεέστερη θέση έναντι άλλων Ευρωπαίων.

Μια ανησυχητική συνέπεια της υποχρηματοδότησης είναι ότι σύμφωνα με μελέτη της IQVIA, για το χρονικό διάστημα 2020 – 2023, από τα 221 νέα καινοτόμα φάρμακα που εγκρίθηκαν κεντρικά στην Ευρώπη και θα μπορούσαν να έρθουν στην Ελλάδα, ήρθαν μόνο τα 43, δηλαδή μόνο ένα στα πέντε (1/5) νέα καινοτόμα φάρμακα.

Οι «πληγές» του clawback

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΦΕΕ, από το 2012 έως το 2023, δηλαδή τα τελευταία 11 χρόνια, η δαπάνη αυξήθηκε κατά 63%, δηλαδή περίπου 5,5% ανά έτος, όσο και στην υπόλοιπη Ευρώπη. Η Δημόσια χρηματοδότηση, όμως, μειώθηκε κατά 23%.

Το κενό αυτό αναγκάστηκε να καλύψει η φαρμακευτική βιομηχανία (οι εταιρείες μέλη του ΣΦΕΕ έχουν συνεισφέρει περισσότερα από 18,1 δισ. ευρώ μέσω των υποχρεωτικών επιστροφών), αλλά και οι ασθενείς. Τα τελευταία δύο χρόνια μάλιστα η συνεισφορά της βιομηχανίας είναι μεγαλύτερη από αυτήν της Πολιτείας.

Η Ελλάδα είναι μια χώρα με τις χαμηλότερες τιμές φαρμάκων και τις μεγαλύτερες επιστροφές, πράγμα που μας φέρνει σε ακραία θέση στην Ευρώπη.

«Υπολειπόμαστε 1,5 δις ευρώ, όπως διαφαίνεται από τη σύγκριση της Συνολικής Δημόσιας κατά κεφαλή Φαρμακευτικής Δαπάνης στη χώρα μας που είναι 255 ευρώ, και της Συνολικής Δημόσιας κατά κεφαλή Φαρμακευτικής Δαπάνης στις Νότιες Χώρες της Ευρώπης (Ιταλία, Πορτογαλία, Ισπανία και Γαλλία) που είναι 409 ευρώ (δηλαδή 150 εκατ. ευρώ Χ 10 εκατ. πληθυσμό).

Η Πολιτεία τα τελευταία αρκετά χρόνια ασχολήθηκε σχεδόν αποκλειστικά με την ανακατανομή των υποχρεωτικών επιστροφών (clawback) για την πρόσκαιρη ανακούφιση σε κάποιες κατηγορίες φαρμάκων.

Ώσπου φτάνουμε στο 2024, οπότε ανέλαβε τα καθήκοντά του ως Υπουργός Υγείας, ο κ. Άδωνις Γεωργιάδης, ένας καλός γνώστης του χώρου της υγείας και του φαρμάκου από την προηγούμενη θητεία του – ο εφευρέτης του clawback, όπως ο ίδιος συχνά πυκνά επαναλαμβάνει. Έχοντας πλήρη αντίληψη της κατάστασης, ξεκίνησε  άμεσες και ουσιαστικές παρεμβάσεις, ενώ έχει αναλάβει και σημαντικές δεσμεύσεις σε αυτό το χρονικό διάστημα. Παρεμβάσεις και δεσμεύσεις που δεν φαίνεται να είναι απαλλαγμένες από πολιτικό κόστος» σημείωσε ο Ολύμπιος Παπαδημητρίου.

«Υπολειπόμαστε 1,5 δις ευρώ, όπως διαφαίνεται από τη σύγκριση της Συνολικής Δημόσιας κατά κεφαλή Φαρμακευτικής Δαπάνης στη χώρα μας που είναι 255 ευρώ, και της Συνολικής Δημόσιας κατά κεφαλή Φαρμακευτικής Δαπάνης στις Νότιες Χώρες της Ευρώπης (Ιταλία, Πορτογαλία, Ισπανία και Γαλλία) που είναι 409 ευρώ (δηλαδή 150 εκατ. ευρώ Χ 10 εκατ. πληθυσμό).

Η Πολιτεία τα τελευταία αρκετά χρόνια ασχολήθηκε σχεδόν αποκλειστικά με την ανακατανομή των υποχρεωτικών επιστροφών (clawback) για την πρόσκαιρη ανακούφιση σε κάποιες κατηγορίες φαρμάκων.

Ώσπου φτάνουμε στο 2024, οπότε ανέλαβε τα καθήκοντά του ως Υπουργός Υγείας, ο κ. Άδωνις Γεωργιάδης, ένας καλός γνώστης του χώρου της υγείας και του φαρμάκου από την προηγούμενη θητεία του – ο εφευρέτης του clawback, όπως ο ίδιος συχνά πυκνά επαναλαμβάνει. Έχοντας πλήρη αντίληψη της κατάστασης, ξεκίνησε  άμεσες και ουσιαστικές παρεμβάσεις, ενώ έχει αναλάβει και σημαντικές δεσμεύσεις σε αυτό το χρονικό διάστημα. Παρεμβάσεις και δεσμεύσεις που δεν φαίνεται να είναι απαλλαγμένες από πολιτικό κόστος» σημείωσε ο Ολύμπιος Παπαδημητρίου.

Η «απάντηση» Άδωνι Γεωργιάδη

Από πλευράς του, ο Υπουργός Υγείας, Άδωνις Γεωργιάδης παραδέχθηκε πως το 2023 ήταν μια κακή χρονιά σε ό,τι αφορά στην αύξηση της φαρμακευτικής δαπάνης και κατ’ επέκταση των αυτόματων επιστροφών από την πλευρά της φαρμακοβιομηχανίας. Αξίζει να σημειωθεί ότι για το πρώτο εξάμηνο του 2023 το clawback για το νοσοκομειακό φάρμακο «εκτινάχθηκε» στο 83%.

Ο κ. Γεωργιάδης, όμως, παρουσίασε τα δεδομένα για το 2024, κάνοντας την εκτίμηση ότι τα διαρθρωτικά μέτρα (καθιέρωση θεραπευτικών πρωτοκόλλων, αυστηροί έλεγχοι στη συνταγογράφηση, κ.ά) αποδίδουν. Σε συνδυασμό με μικρές τονωτικές «ενέσεις» χρηματοδότησης η κατάσταση θα βελτιωθεί για τη φαρμακοβιομηχανία το 2025.

Συγκεκριμένα, οι στόχοι που έχουν τεθεί για το σύνολο της φαρμακευτικής δαπάνης για το 2024 φαίνεται πως επιτυγχάνονται. Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο Άδωνις Γεωργιάδης, η φαρμακευτική δαπάνη στο κανάλι των φαρμάκων που διακινούνται μέσω των ιδιωτικών φαρμακείων παρουσιάζει αύξηση κατά 3%. Σε ό,τι αφορά στο νοσοκομειακό φάρμακο για το οποίο έγιναν κινήσεις μετά τη διαπίστωση ότι το 2023 η δαπάνη ξέφυγε, το 2024 καταγράφει σχεδόν μηδενική αύξηση, ενώ τη χειρότερη … επίδοση έχει το κανάλι των Φαρμάκων Υψηλού Κόστους (ΦΥΚ), τα οποία καταγράφουν το 2024 αύξηση της δαπάνης κατά περίπου 8% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.

 

Άδωνις Γεωργιάδης, Υπουργός Υγείας
Άδωνις Γεωργιάδης, Υπουργός Υγείας

Το clawback το 2024 θα έχει μεν μείωση συγκριτικά με το 2023, όχι όμως ιδιαίτερα αξιοσημείωτη, επεσήμανε ο Υπουργός Υγείας, τονίζοντας πως το 2025 το clawback θα κυμαίνεται σε πολύ καλύτερο επίπεδο. Για παράδειγμα, για το νοσοκομειακό φάρμακο ο Άδωνις Γεωργιάδης θεωρεί ότι το clawback στο 60% είναι ένας ρεαλιστικός στόχος.

«Δεν μπορούμε να θεσπίσουμε ένα ανώτατο όριο clawback», ξεκαθάρισε προς τις εταιρείες απαντώντας σε σχετικό αίτημά τους και εξηγώντας ότι από εφέτος υπάρχει όριο δαπανών στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Για να είναι εφικτό κάτι τέτοιο «πρέπει να έχουμε δεσμευμένη χρηματοδότηση που δεν μπορούμε να ξοδέψουμε», όπως είπε. Ο κ. Γεωργιάδης έκανε αναφορά στις μικρές αυξήσεις της χρηματοδότησης (ενδεικτικά το 2026 η δημόσια φαρμακευτική δαπάνη θα ενισχυθεί κατά 690 εκατ. ευρώ), τονίζοντας ότι «τα αιτήματα πρέπει να είναι σε επίπεδο που αντέχει η χώρα».

Το κρίσιμο 2025

«Το 2025 θα είναι μια κρίσιμη χρονιά. Θα είναι η χρονιά όπου θα φανεί αν και σε ποιο βαθμό έγιναν βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση το 2024 καθώς όλοι περιμένουμε με ανυπομονησία την οριστικοποίηση των λογαριασμών της χρονιάς που πέρασε. Είναι επίσης η χρονιά όπου θα ωριμάσουν κάποια από τα μέτρα που ελήφθησαν το 2024 ενώ θα προστεθούν και αρκετά άλλα που δρομολογούνται αυτή την περίοδο».

Αναφορικά με το «επενδυτικό clawback» ο Ολύμπιος Παπαδημητρίου τόνισε για ακόμα μια φορά πως δεν είναι μέτρο διαχείρισης των υποχρεωτικών επιστροφών, αλλά μέτρο προσέλκυσης επενδύσεων. Και αυτό διότι δεν αφορά το σύνολο των εταιρειών, αλλά μόνο εκείνες που έχουν τη δυνατότητα να υλοποιούν επενδύσεις.

Με την ενσωμάτωσή του, μάλιστα, στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ) μειώθηκε ο αριθμός των εταιρειών που συμμετείχαν ενώ προκλήθηκαν σημαντικές αλλαγές και το νέο σχήμα αποδείχθηκε ελκυστικό για τις παραγωγικές επενδύσεις και ελάχιστα για τις κλινικές μελέτες.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΦΕΕ, είναι σημαντικό:

1) Να υιοθετηθούν πιο ελκυστικά/αποτελεσματικά κίνητρα για την προσέλκυση επενδύσεων σε κλινικές μελέτες,

2) Να γίνουν πιο γρήγορες οι διαδικασίες έγκρισης. Πρέπει να αντιληφθούμε πως το περιβάλλον των κλινικών μελετών είναι άκρως ανταγωνιστικό. Στην Ευρώπη επενδύονται ετησίως πάνω από 44 δισ. ευρώ σε Έρευνα και Ανάπτυξη ετησίως, με την Ελλάδα να απορροφά μόλις 100 με 150 εκατ. ευρώ. Τα οφέλη των κλινικών μελετών είναι γνωστά, πρώτα από όλα για τους ασθενείς, καθώς μπορούν να απολαμβάνουν δωρεάν νέες, καινοτόμες θεραπείες που κυριολεκτικά σώζουν ζωές, για το σύστημα υγείας, για την κοινωνία και για την εθνική οικονομία.

Πηγή: healthpharma.gr
Facebook
LinkedIn
X