Blog

Πώς το δίδυμο Skyrizi και Rinvoq «εκτοξεύουν» ξανά την AbbVie

Η αμερικανική φαρμακευτική επιχείρηση AbbVie ανακοίνωσε εξαιρετικά οικονομικά αποτελέσματα για το τρίτο τρίμηνο, με τα δύο κορυφαία φάρμακά της να καταγράφουν εντυπωσιακή άνοδο πωλήσεων. Το Skyrizi σημείωσε αύξηση 46% σε ετήσια βάση, φτάνοντας τα 4,7 δισ. δολάρια, ενώ το Rinvoq ανέβηκε 34%, αγγίζοντας τα 2,2 δισ. δολάρια.

Μαζί, οι δύο θεραπείες ξεπέρασαν τα 7 δισ. δολάρια, επιβεβαιώνοντας τη στρατηγική της AbbVie να στηριχθεί σε ένα νέο, διπλό «ανοσολογικό άξονα» μετά την πτώση του ιστορικού blockbuster Humira, του οποίου οι πωλήσεις κατρακύλησαν 55%, στα μόλις 993 εκατ. δολάρια μετά τη λήξη της πατέντας του.

Από το Humira στη νέα εποχή των immunology twins

Τα Skyrizi και Rinvoq αντιμετωπίζουν ένα ευρύ φάσμα ανοσομεσολαβούμενων νοσημάτων. Από ψωρίαση και ψωριασική αρθρίτιδα έως ελκώδη κολίτιδα, Crohn, ρευματοειδή αρθρίτιδα και ατοπική δερματίτιδα.

Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Robert Michael, χαρακτήρισε τη στρατηγική αυτή ως «one-two punch», τονίζοντας ότι το ένα φάρμακο «συμπληρώνει» το άλλο. Η πρόσφατη έγκριση FDA για το Rinvoq στην ελκώδη κολίτιδα και νόσο Crohn επεκτείνει περαιτέρω τη χρήση του, σε ασθενείς που δεν μπορούν να λάβουν αναστολείς TNF όπως το Skyrizi. Ουσιαστικά δημιουργεί έναν «εσωτερικό κύκλο» θεραπευτικών επιλογών μέσα στην ίδια εταιρεία.

Η στρατηγική pipeline-in-a-product

Η φαρμακευτική επιχείρηση AbbVie συνεχίζει να αναπτύσσει το μοντέλο pipeline-in-a-product, μετατρέποντας τα υπάρχοντα φάρμακα σε πλατφόρμες με πολλαπλές ενδείξεις.

Το Rinvoq δοκιμάζεται ήδη σε αλωπεκία (alopecia areata), όπου τα δεδομένα φάσης ΙΙΙ έδειξαν ότι το 40% των ασθενών πέτυχαν 80% κάλυψη του τριχωτού, καθώς και σε λευκοδερμία (vitiligo), με δύο μελέτες φάσης ΙΙΙ να πετυχαίνουν τα κύρια τελικά σημεία. Συγκεκριμένα, 50% μείωση της επιφάνειας του σώματος που καλύπτεται από τη νόσο και 75% βελτίωση στο πρόσωπο.

Παγκόσμια επέκταση της ανοσολογικής αγοράς

Σε διεθνές επίπεδο, η επιτυχία των Skyrizi και Rinvoq αντικατοπτρίζει τη μετατόπιση της φαρμακοβιομηχανίας προς εξειδικευμένες βιολογικές θεραπείες και στοχευμένους αναστολείς JAK, με μεγάλες εταιρείες, όπως οι: Pfizer (Cibinqo), Eli Lilly (Olumiant) και Janssen (Stelara, Tremfya), να ανταγωνίζονται στο ίδιο πεδίο.

Η Ευρώπη, η Ιαπωνία και ο Καναδάς έχουν ήδη εγκρίνει ευρύ φάσμα ενδείξεων για τα δύο φάρμακα της AbbVie, ενώ νέες αιτήσεις αναμένεται να υποβληθούν σε Αυστραλία και Λατινική Αμερική εντός του 2026.

Σύμφωνα με αναλυτές, το δίδυμο της AbbVie οδεύει να ξεπεράσει σε ετήσιες πωλήσεις τα 22 δισ. δολάρια μέχρι το 2027, ξεπερνώντας το ιστορικό ρεκόρ του Humira.

Παρά τις φήμες για νέες εξαγορές, η διοίκηση εμφανίζεται συγκρατημένη: «Δεν υπάρχει ανάγκη για μεγάλες εξωτερικές επενδύσεις, καθώς η τρέχουσα φαρέτρα μας εξασφαλίζει ανάπτυξη για την επόμενη δεκαετία», όπως σημείωσε ο Robert Michael, υπενθυμίζοντας ότι η AbbVie έχει ολοκληρώσει πάνω από 30 συμφωνίες στους τομείς ανοσολογίας, ογκολογίας και νευροεπιστημών τα τελευταία δύο χρόνια.

Τα συνολικά έσοδα για το τρίμηνο ανήλθαν στα 15,8 δισ. δολάρια, αυξημένα κατά 9,1% σε σχέση με πέρυσι, με την ανοσολογική της γραμμή να φτάνει τα 7,9 δισ. (+11,2%).

Πηγή: healthpharma.gr
Facebook
LinkedIn
X