Blog

Πανελλαδική Έρευνα: Η ηθική μας ζωή… εκπλήσσει – Τι πιστεύουμε για Τεχνητή Νοημοσύνη, Ευθανασία και Υποβοηθούμενη αναπαραγωγή

Η έρευνα είναι ποσοτική με online (CAWI) συμπλήρωση δομημένου και προσαρμοσμένου ερωτηματολογίου δύο ενοτήτων και δώδεκα ερωτήσεων. Διεξήχθη πανελλαδικά την άνοιξη του 2025, σε δείγμα 1.207 ατόμων με κριτήρια αντιπροσώπευσης το φύλο, την ηλικία, το μορφωτικό επίπεδο και τις γεωγραφικές περιφέρειες της χώρας.

Το αποτέλεσμα δείχνει ότι πάνω από 4 στους 10 είναι επιφυλακτικοί απέναντι στο διαδίκτυο, θεωρώντας ότι «θα έχει χειροτερέψει τον κόσμο». Σχεδόν 3 στους 10 έχουν αντίθετη άποψη, βλέποντας θετικά την επίδρασή του, ενώ παρόμοιο ποσοστό παραμένουν ουδέτεροι. Σε αυτούς θα μπορούσε να συνυπολογιστεί και το μικρό ποσοστό όσων δεν εξέφρασαν άποψη.

Στις απαντήσεις διαπιστώνεται έντονα αρνητική στάση, καθώς οι 8 στους 10 περίπου βλέπουν ότι η ΤΝ θα υπονομεύσει τις ανθρώπινες σχέσεις. Λιγότερο από 1 στους 10 πιστεύει ότι θα τις βελτιώσει, ενώ λίγο πάνω από 1 στους 10 δεν βλέπει να επηρεάζονται οι σχέσεις.

Ανάλογες είναι οι στάσεις απέναντι στο θέμα του επηρεασμού της δημοκρατίας από την ΤΝ. Πάνω από 6 στους 10 στέκονται αρνητικά, ενώ λιγότερο από 1 στους 10 βλέπουν θετική επιρροή. Οι 2 στους 10 δεν θεωρούν ότι η ΤΝ θα έχει κάποια επιρροή.

Στο ερώτημα: Επιθυμείτε ένα είδος ΤΝ που θα διεκπεραιώνει αυτόνομα σύνθετες διανοητικές εργασίες (χωρίς ανθρώπινη επιτήρηση):  Πάνω από 8 στους 10 στέκονται αρνητικά απέναντι σε μια τέτοια προοπτική. Από αυτούς οι 7 στους 10 είναι απόλυτα αρνητικοί. Μόνο 13% είναι αντίθετοι και δείχνουν εμπιστοσύνη σε εφαρμογές χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση.

Στο ερώτημα: Αν είχατε στη διάθεσή σας ένα ρομπότ με εξελιγμένη ΤΝ, θα το εμπιστευόσασταν για να αναλάβει την φροντίδα ηλικιωμένων ή ασθενών στο σπίτι; Και στην ερώτηση αυτή, οι απαντήσεις εκφράζουν δυσπιστία, έντονη στο μεγαλύτερο ποσοστό (45%). Το ποσοστό εκείνων που βλέπουν θετικά αυτή την προοπτική είναι ωστόσο σχεδόν διπλάσιο από εκείνο των θετικών απαντήσεων στην προηγούμενη ερώτηση (25% έναντι 13%).

Η δυσπιστία για την αξιοπιστία των πληροφοριών στο διαδίκτυο και την ανάγκη ελέγχου συγκεντρώνει ποσοστό υπερδιπλάσιο από εκείνο που εκφράζει όσους φοβούνται την ανάπτυξη μορφών λογοκρισίας. Το αποτέλεσμα αυτό μπορεί να συνδυασθεί με τη γενικευμένη επιφύλαξη απέναντι στην κοινωνική επίδραση του διαδικτύου όπως αποτυπώνεται στην πρώτη ερώτηση.

Τέλος της ζωής

Στο ερώτημα: Αν μπορούσατε να δώσετε εκ των προτέρων οδηγίες για την ιατρική σας φροντίδα σε περίπτωση που δεν θα μπορείτε να αποφασίζετε μόνος/-η (π.χ. λόγω απώλειας συνείδησης ή νοητικής ικανότητας), ποια από τις παρακάτω επιλογές προτιμάτε:

Η δεσμευτικότητα των «προγενέστερων οδηγιών» (με διαφοροποιήσεις) βρίσκει σύμφωνους τους 6 στους 10 ερωτηθέντες. Πάνω από 3 στους 10 επιθυμούν δεσμευτικότητα των οδηγιών εν γένει. Σχεδόν 3 στους 10 επιθυμούν να παραμείνει το σημερινό καθεστώς της μη δεσμευτικότητας, ενώ 1 στους 10 δεν εξέφρασε γνώμη.

Η διακοπή της υποστήριξης του ασθενούς («παθητική ευθανασία») βρίσκει σύμφωνους τους 6 στους 10 ερωτηθέντες. Λιγότεροι από 4 στους 10 έχουν την αντίθετη άποψη, που ευθυγραμμίζεται με την σημερινή νομοθεσία.

Στο κρίσιμο ερώτημα της ενεργητικής ευθανασίας, οι θετικές απαντήσεις είναι πάνω από 7 στις 10, με την πλειοψηφία μάλιστα από αυτές να αρκείται στη βούληση του ασθενούς χωρίς να αναγνωρίζει ρόλο στην οικογένειά του. Λιγότεροι από 3 στους 10 απαντούν αρνητικά, ακολουθώντας τη σημερινή θέση του νόμου.

Υποβοηθούμενη αναπαραγωγή

Πιστεύετε ότι μια παρένθετη έγκυος γυναίκα που κυοφορεί για λογαριασμό άλλων, έχει το δικαίωμα να κρατήσει το παιδί; Πάνω από τους 6 στους 10 ερωτηθέντες απαντούν αρνητικά στην ερώτηση, συμφωνώντας με τη θέση της νομοθεσίας. Σχεδόν 3 στους 10 υποστηρίζουν ένα τέτοιο δικαίωμα για την παρένθετη, αναγνωρίζοντας προφανώς έναν ισχυρό ψυχολογικό δεσμό με το παιδί ύστερα από την εμπειρία της κυοφορίας.

Πιστεύετε ότι μια παρένθετη έγκυος γυναίκα που κυοφορεί για λογαριασμό άλλων θα πρέπει να πληρώνεται; Στην ερώτηση αυτή οι ερωτηθέντες διχάστηκαν καθώς τόσο οι απαντήσεις που αρνούνται την αμοιβή όσο και εκείνες που την αποδέχονται είναι σχεδόν ισόποσες. Η αντίληψη που θέλει την παρένθετη να διεκπεραιώνει κάποιου είδους εργασία (και όχι απλώς μια πράξη αλληλεγγύης, όπως το θέλει ο ισχύων νόμος) φαίνεται να είναι ισχυρή σήμερα.

Αν είχατε τη δυνατότητα, θα διαλέγατε το φύλο ή κάποια φυσικά χαρακτηριστικά του παιδιού σας κατά τη διαδικασία της εξωσωματικής; Πάνω από 7 στους 10 ερωτηθέντες φαίνονται αντίθετοι στη «θετική ευγονική», συμφωνώντας με τη θέση του νόμου. Το ποσοστό όσων θα επέλεγαν κάποιας μορφής «σχεδιασμό» συγκεντρώνει ωστόσο ένα 25%, δείχνοντας την επιθυμία να εμπλακεί περισσότερο η τεχνολογία στον οικογενειακό προγραμματισμό.

Πηγή: healthview.gr
Facebook
LinkedIn
X