Η πρόσφατη ΑΜΚ άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία της Lavipharm κάτω από την ηγεσία του Τηλέμαχου Λαβίδα, αναφέρει ο Παναγιώτης Γιαννουλέας COO και Country Manager του ομίλου. Ο ίδιος συμπληρώνει πως “με στοχευμένες στρατηγικές και επιχειρηματικό πρόγραμμα, με ανεξάντλητη επιμονή και υπομονή, είμαστε έτοιμοι να οδηγήσουμε τη Lavipharm σε μια νέα αναπτυξιακή εποχή”, ενώ αναπτύσσει τους 4 πυλώνες που θα συμβάλλουν στην αύξηση των πωλήσεων της εταιρείας.
– Η Lavipharm, μετά και την πρόσφατη ΑΜΚ και την έξοδο της μετοχής από την Κατηγορία Επιτήρησης, φαίνεται να αφήνει πίσω της τα δύσκολα. Πιστεύετε όμως πώς έχετε κερδίσει την εμπιστοσύνη των μετόχων σας;
Η εμπιστοσύνη χτίζεται και κερδίζεται καθημερινά. Εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, όπως η υλοποίηση του επιχειρησιακού μας πλάνου, η υπερεπίτευξη των στόχων, η συστηματική δημιουργία νέων προοπτικών ανάπτυξης, η συνέπεια στην ενημέρωση του επενδυτικού κοινού, η συμμόρφωση με τις αρχές της εταιρικής διακυβέρνησης και η ικανότητα να αντιμετωπίζονται δυσκολίες και προκλήσεις με αποτελεσματικότητα.
Η πρόσφατη ΑΜΚ άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία της Lavipharm κάτω από την ηγεσία του Τηλέμαχου Λαβίδα. Πέρα από την κεφαλαιακή ενίσχυση, μας έδωσε τη δυνατότητα να πρωταγωνιστήσουμε στην επιχειρηματική σκηνή και να δημιουργούμε διαρκώς αξία στους μετόχους μας.
Οικοδομούμε με συνέπεια και σταθερότητα την εμπιστοσύνη των μετόχων μας προσηλωμένοι στις δεσμεύσεις μας. Έχουμε ανακοινώσει όλους τους βασικούς στόχους μέχρι το 2026. Με την επιστροφή της μετοχής μας στην Κύρια Αγορά του Χ.Α., έχει αυξηθεί η εμπορευσιμότητά της, βάζοντας τη Lavipharm στο κάδρο όσων θέλουν να επενδύσουν στον χώρο της φαρμακοβιομηχανίας. Αυτό που μπορώ να πω με σιγουριά προς τους μετόχους μας είναι ότι όλοι εργαζόμαστε για να δημιουργήσουμε αξία στην εταιρεία. Με στοχευμένες στρατηγικές και επιχειρηματικό πρόγραμμα, με ανεξάντλητη επιμονή και υπομονή, είμαστε έτοιμοι να οδηγήσουμε τη Lavipharm σε μια νέα αναπτυξιακή εποχή.
– Από 60 εκατ. ευρώ που είναι η πρόβλεψή σας για το φετινό σας τζίρο, προσδοκάτε να φτάσετε τα 122 εκατ. ευρώ το 2026. Πώς σκοπεύετε να το πετύχετε αυτό;
Έχουμε εκπονήσει ένα επιχειρηματικό πλάνο, όπου είχαμε προβλέψει ότι ο κύκλος εργασιών μας ξεκινούσε από 48,9 εκατ.ευρώ το 2022 και θα ανερχόταν στα 112 εκατ.ευρώ το 2026. Την περσινή χρονιά, πετύχαμε πωλήσεις 52,1εκατ. ευρώ, ξεπερνώντας τον στόχο μας κατά 6,5%. Το πρώτο τρίμηνο του 2023, ο κύκλος εργασιών μας ήταν 2,4 εκατ. ευρώ, 34% υψηλότερα από πέρσι. Συνεπώς έχουμε δει ήδη τα πρώτα θετικά δείγματα σε σχέση με το πλάνο μας κάτι που, όπως έχω προαναφέρει αποτελεί, βασικό συστατικό δημιουργίας ισχυρών δεσμών εμπιστοσύνης με το επενδυτικό κοινό. Οι πυλώνες ανάπτυξής μας μέχρι το 2026 είναι:
– Οι πωλήσεις του διαδερμικού συστήματος κλονιδίνης, ένα αντιυπερτασικό πρωτότυπο φάρμακο, το οποίο εξαγοράσαμε πέρσι, και ήδη, το πρώτο τρίμηνο του 2023 και μόνο στην αγορά της Ιταλίας, έχουν ανέλθει σε 1,7 εκατ. ευρώ. Οι προβλέψεις μας είναι ότι το 2026 θα έχουν φθάσουν τα 10,7 εκατ. ευρώ. Έχουμε ήδη ξεκινήσει νέες ενέργειες προώθησης στην Ιταλία, όπου για πρώτη φορά θα υπάρχει εξειδικευμένο τμήμα Ιατρικής ενημέρωσης. Τα πρώτα μηνύματα από την Iατρική κοινότητα είναι πολύ θετικά.
– H διεύρυνση της συνεργασίας μας με τη Zentiva, ηγέτιδας εταιρείας στο χώρο των γενοσήμων, μέσω της προώθησης στην Ελλάδα 20 νέων φαρμάκων, η οποία θα γίνει σταδιακά έως το έτος 2026. Το 2026, οι πωλήσεις των φαρμακευτικών προϊόντωνπου αφορούν τη συνεργασία μας εκτιμάται ότι θα ανέλθουν προ Clawback και Rebateσε 18,2 εκατ. ευρώ.
– Η ανάπτυξη, αδειοδότηση, παραγωγή και εμπορική εκμετάλλευση νέων φαρμακευτικών προϊόντων από το κέντρο Έρευνας & Ανάπτυξης της Lavipharm, που προορίζονται κυρίως για τις διεθνείς αγορές. Οι πωλήσεις σταδιακά έως το 2026 εκτιμάται ότι θα ανέλθουν στο ποσό των 14 εκατ. ευρώ.
– Η στρατηγική συνεργασία με την Tikun και τη διείσδυσή μας σε μια νέα, αναδυόμενη και, όπως αναμένεται, αναπτυσσόμενη αγορά, αυτή της φαρμακευτικής κάνναβης. Ήδη έχουμε προχωρήσει στην υλοποίηση του πρώτου σκέλους της συνεργασίας μας, στην κυκλοφορία των συμπληρωμάτων διατροφής κανναβιδιόλης LIFE LAB CBD στα φαρμακεία αποκλειστικά από τη Lavipharm, ενώ έχουν ξεκινήσει οι ενέργειες ενημέρωσης των επαγγελματιών υγείας. Οι πωλήσεις των συμπληρωμάτων κανναβιδιόλης (CBD) και των προϊόντων φαρμακευτικής κάνναβης αναμένεται να ανέλθουν σε 15,7 εκατ. ευρώ το 2026.
Οι τέσσερις αυτοί πυλώνες αποτελούν τις βασικές προτεραιότητες του επιχειρησιακού σχεδιασμού μας και τις κύριες πηγές ανάπτυξής μας μέχρι το 2026. Όμως αυτό δεν σημαίνει ότι δεν εργαζόμαστε καθημερινά, με σύστημα και στόχευση, ώστε να εκπλήξουμε θετικά το επενδυτικό κοινό και τους μετόχους μας διευρύνοντας τα projectsκαι προσθέτοντας ακόμα μεγαλύτερη υπεραξία. Θέλω να πιστεύω ότι έρχονται εκπλήξεις…
– Πώς προχωρά το επενδυτικό σας πρόγραμμα;
Το επενδυτικό μας πρόγραμμα προχωράει βάσει του σχεδιασμού μας. Το μεγαλύτερο μέρος των κεφαλαίων μας έχει ήδη απορροφηθεί με την εξαγορά του διαδερμικού συστήματος κλονιδίνης, του οποίου οι πωλήσεις μπαίνουν ήδη στα ταμεία μας. Στο πλάνο μας περιλαμβάνεται επίσης η αναβάθμιση των εργοστασιακών μας εγκαταστάσεων και του μηχανολογικού μας εξοπλισμού, η σύγχρονη μονάδα Έρευνας & Ανάπτυξης και εργαστηρίου δοκιμών και η εμπορική διάθεση των υπό ανάπτυξη προϊόντων. Εξετάζουμε συστηματικά την υλοποίηση όλων των έργων, τα οποία έχουν κοστολογηθεί με κάθε λεπτομέρεια.
– Πιστεύετε πως μπορείτε να καλύψετε το χαμένο έδαφος σε σχέση με άλλες εγχώριες φαρμακοβιομηχανίες που τρέχουν ήδη σημαντικές επενδύσεις σε νέες γραμμές παραγωγής και στο R&D;
Στη Lavipharm δεν έχουμε να καλύψουμε χαμένο έδαφος. Διαθέτουμε βαθιά γνώση και εμπειρία στην έρευνα και την ανάπτυξη, ένας τομέας στον οποίο δραστηριοποιούμαστε από το 1985, με εξειδίκευση στη φαρμακευτική τεχνολογία και πιο συγκεκριμένα στη διαδερμική χορήγηση φαρμάκων. Διαθέτουμε το μοναδικό στη χώρα μας κι ένα από τα ελάχιστα εργοστάσια στην Ευρώπη με γραμμές παραγωγής διαδερμικών συστημάτων, τα οποία πωλούμε όχι μόνον στην Ελλάδα αλλά στη διεθνή αγορά μέσα από στρατηγικούς εταίρους. Είναι ένας τομέας που μας δίνει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην αγορά.Με την προσθήκη του διαδερμικού συστήματος κλονιδίνης,είμαστε από τους λίγους στην Ευρώπη και οι μοναδικοί στην Ελλάδα που θα έχουμε τρία φαρμακευτικά προϊόντα διαδερμικής χορήγησης (κλονιδίνης, φεντανύλης και νιτρογλυκερίνης). Η επένδυση στην εξειδίκευσή μας αυτή μπορεί να δημιουργήσει μεγάλες προστιθέμενες αξίες. Στην τεχνολογίαδιαδερμικής χορήγησης,σε μια αγορά η οποία παγκοσμίως αγγίζει τα 8 δισεκατομμύριαδολάριακαι συνεχίζει να αναπτύσσεται,δεν υπάρχουν πολλοί “παίκτες”. Έτσι λοιπόν, εστιάζουμε τους πόρους μας εκεί που διαθέτουμε ένα τεράστιο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα εκμεταλλευόμενοι όλη την τεχνογνωσία που έχουμε δημιουργήσει τόσα χρόνια και λίγοι εκεί έξω διαθέτουν.
– Η συμμόρφωση με τις αρχές του ESG αποτελούν βασική προϋπόθεση ώστε ένας οργανισμός να εξασφαλίσει ακόμα και χρηματοδότηση στο άμεσο μέλλον. Πόσο έχετε προετοιμαστεί στο πλαίσιο αυτό και πόσο έχει επηρεαστεί το μοντέλο διοίκησης του δικού σας οργανισμού;
H Lavipharm είναι η μοναδική φαρμακευτική εταιρεία εισηγμένη στο Χρηματιστήριο, ενώ το 2025 θα συμπληρώσουμε 3 δεκαετίες χρηματιστηριακής παρουσίας. Αυτό σημαίνει ότι οι αρχές του ESG αποτελούν εδώ και χρόνια στάση διοίκησης και κριτήριο λήψης αποφάσεων μέσα στη Lavipharm. Η συμπλήρωση των 110 ετών μας βρήκε να δημοσιοποιούμε τον πρώτο μας απολογισμό βιώσιμης ανάπτυξης, ενώ πρόσφατα η μετοχή μας εντάχθηκε στο δείκτη ATHEX ESG, αντανακλώντας την ισχυρή δέσμευσή μας για βιώσιμες επιχειρηματικές πρακτικές, υπεύθυνη διακυβέρνηση και θετικό κοινωνικό αντίκτυπο.
– Έχουμε αναπτύξει και εφαρμόζουμε συγκεκριμένες πολιτικές και πρακτικές που απορρέουν από τις αξίες μας. Επιπλέον, έχουμε δεσμευτεί να τηρούμε υψηλά πρότυπα κοινωνικής ευθύνης, στηρίζοντας την τοπική κοινότητα, προωθώντας την ισότητα και προσφέροντας υποστήριξη σε κοινωνικά προγράμματα και πρωτοβουλίες.
Στη Lavipharm παραμένουμε προσηλωμένοι στις απαιτήσεις και αρχές του ESG, διασφαλίζοντας παράλληλα την επιτυχία και τη βιωσιμότητα του ομίλου στο μέλλον.
– Πώς εκπαιδεύεται, ενημερώνεται και ανταλλάσσει απόψεις και καλές πρακτικές ένας COO σήμερα;
Σήμερα έχουμε πρόσβαση σε μεγάλο εύρος πηγών και ευκαιριών για να μάθουμε, να πληροφορηθούμε και να ανταλλάξουμε απόψεις και καλές πρακτικές. Μπορούμε να συνδυάσουμε:
– Κλασική εκπαίδευση, όπως executive education και μεταπτυχιακά προγράμματα από διεθνώς αναγνωρισμένα εκπαιδευτικά ιδρύματα.
– Συνέδρια και σεμινάρια του χώρου όπου δραστηριοποιούμαστε αλλά και άλλων περιοχών ενδιαφέροντος για να μείνουμε ενημερωμένοι με τις σύγχρονες τάσεις, καινοτομίες και καλές πρακτικές.
– Executive coaching/ mentoring.
– Δικτύωση (networking) και ενεργή συμμετοχή σε συνδέσμους της αγοράς, επιστημονικούς οργανισμούς, ρυθμιστικές και κανονιστικές Αρχές, για να μοιραζόμαστε γνώση και εμπειρίες με ειδικούς του χώρου.
– Peer groups και fora που προσφέρουν ένα ασφαλές περιβάλλον να μοιραστούμε προκλήσεις και να αναζητήσουμε έγκυρες συμβουλές
– Ενδοεταιρικές συνεργασίες, καθώς σε cross functional λειτουργίες μπορούμε να κερδίσουμε γνώση από ικανούς συναδέλφους μέσα στην ίδια την εταιρεία μας, κάτι που προτείνω ισχυρά.