Blog

Oυραγός η Ελλάδα στην τηλε-συμβουλευτική ασθενών με χρόνιες παθήσεις

Από την έρευνα προκύπτει η επείγουσα ανάγκη προσαρμογής των συστημάτων υγειονομικής περίθαλψης ώστε να ανταποκρίνονται καλύτερα στις ανάγκες του αυξανόμενου αριθμού ατόμων με χρόνιες παθήσεις.

Η χώρα μας κατατάσσεται στις τρεις χώρες με τα χαμηλότερα ποσοστά στην Ευρώπη. Η έρευνα συνέλεξε δεδομένα από περίπου 107 000 ασθενείς ηλικίας 45 ετών και άνω και 1 800 ιατρεία πρωτοβάθμιας περίθαλψης σε 19 χώρες. Στόχος της είναι να ρίξει φως στα αποτελέσματα και τις εμπειρίες των ατόμων που ζουν με χρόνιες παθήσεις, όπως υπέρταση, αρθρίτιδα, διαβήτη, καρδιοπάθεια ή καρκίνο, οι οποίες αντιμετωπίζονται σε περιβάλλοντα πρωτοβάθμιας υγειονομικής περίθαλψης. Το 82% των χρηστών πρωτοβάθμιας περίθαλψης που συμμετείχαν στο PaRIS ζουν με τουλάχιστον μία χρόνια πάθηση, το 52% ζουν με τουλάχιστον δύο παθήσεις και το 27% ζουν με τρεις ή περισσότερες παθήσεις.

Η ψηφιακή τεχνολογία δεν αξιοποιείται πλήρως στην υγειονομική περίθαλψη. Μόνο το 7% των ασθενών με χρόνιες παθήσεις αναφέρουν ότι έχουν χρησιμοποιήσει βίντεο-συμβουλευτική στην πρωτοβάθμια περίθαλψη και το 17% αναφέρουν ότι έχουν πρόσβαση στον ιατρικό φάκελο της πρωτοβάθμιας περίθαλψης μέσω διαδικτύου. Επιπλέον, μόνο το 43% των ασθενών με χαμηλό μορφωτικό επίπεδο συμφωνεί ότι ο δικτυακός τόπος του παρόχου πρωτοβάθμιας περίθαλψης είναι εύχρηστος.

Ανισότητες στην πρόσβαση

Οι ηλικιωμένοι και οι λιγότερο μορφωμένοι άνθρωποι δυσκολεύονται να κατανοήσουν τις πληροφορίες για την υγεία και έχουν λιγότερη εμπιστοσύνη στη χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας για τη διαχείριση της υγείας τους από ό,τι οι νεότεροι και οι άνθρωποι με υψηλό μορφωτικό επίπεδο. Στην Ισλανδία, την Αυστραλία, τη Γαλλία, την Ουαλία, τον Καναδά, την Τσεχία και την Ελβετία, οι πιο μορφωμένοι έχουν τουλάχιστον 10 ποσοστιαίες μονάδες μεγαλύτερη πιθανότητα να διαθέτουν αυτοπεποίθηση στη χρήση πληροφοριών υγείας από το διαδίκτυο. Επιπλέον, κατά μέσο όρο τα άτομα με υψηλό μορφωτικό επίπεδο έχουν 26 ποσοστιαίες μονάδες περισσότερες πιθανότητες να δηλώσουν ότι ο δικτυακός τόπος του ιατρείου πρωτοβάθμιας περίθαλψης είναι εύχρηστος. Επομένως, είναι σημαντικό να διευκολύνουμε όλους τους ανθρώπους να κατανοούν, να χρησιμοποιούν και να περιηγούνται στους ιστότοπους και τα ψηφιακά εργαλεία υγείας

Έχει σημειωθεί επίσης πρόοδος στη χρήση ηλεκτρονικών φακέλων υγείας για την υποστήριξη της περίθαλψης. Ωστόσο, ενώ οι ηλεκτρονικοί φάκελοι υγείας χρησιμοποιούνται στο 95% των ιατρείων πρωτοβάθμιας περίθαλψης που συμμετέχουν στο PaRIS, μόνο τα μισά από όλα τα ιατρεία μπορούν να ανταλλάσσουν ηλεκτρονικά αυτούς τους φακέλους με άλλα ιατρεία.

Οφέλη

Οι περισσότεροι άνθρωποι αναφέρουν θετικές εμπειρίες περίθαλψης και καλύτερα αποτελέσματα υγείας, σε σύγκριση με τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ, στην Ελβετία και στις Ηνωμένες Πολιτείες, εστιάζοντας στον πληθυσμό ηλικίας 65 ετών και άνω στο Medicare. Στην Αυστραλία, την Τσεχία, τη Γαλλία και τη Νορβηγία, οι περισσότεροι άνθρωποι αναφέρουν επίσης θετικές εμπειρίες και αποτελέσματα της περίθαλψης. Χώρες με βαθμολογίες κάτω του μέσου όρου σε περισσότερους από τους μισούς δείκτες είναι η Ελλάδα, η Ισλανδία, η Πορτογαλία, η Ρουμανία και η Ουαλία (Ηνωμένο Βασίλειο).

«Τα άτομα που ζουν με χρόνιες παθήσεις αναφέρουν καλύτερη σωματική υγεία, ψυχική υγεία και ευημερία όταν λαμβάνουν υγειονομική περίθαλψη που επικεντρώνεται στις ανάγκες τους», εξήγησε ο γενικός γραμματέας του ΟΟΣΑ Mathias Cormann. «Το PaRIS δείχνει επίσης ότι, ενώ οι χώρες που δαπανούν περισσότερα για την υγεία τείνουν να επιτυγχάνουν καλύτερα αποτελέσματα στον τομέα της υγείας, είναι δυνατόν να επιτευχθούν ισχυρές επιδόσεις και με χαμηλότερα επίπεδα δαπανών για την υγεία».

Γενικά συμπεράσματα

  • τέσσερις στους δέκα ασθενείς δεν αισθάνονται σίγουροι για τη διαχείριση της υγείας τους- επιπλέον, τέσσερις στους δέκα δεν εμπιστεύονται το σύστημα υγειονομικής περίθαλψης.
  • Για την επίτευξη καλύτερης υγείας, η υγειονομική περίθαλψη πρέπει να αφιερώνει περισσότερο χρόνο στους ασθενείς.
  • Το 64% των ατόμων που δηλώνουν ότι ο επαγγελματίας πρωτοβάθμιας περίθαλψης αφιερώνει αρκετό χρόνο μαζί τους εμπιστεύονται το σύστημα υγειονομικής περίθαλψης, σε σύγκριση με το 34% των ατόμων που δηλώνουν ότι ο επαγγελματίας πρωτοβάθμιας περίθαλψης δεν αφιερώνει αρκετό χρόνο μαζί τους.
  • Η υγειονομική περίθαλψη πρέπει επίσης να προσαρμόζεται καλύτερα στις ανάγκες των ανθρώπων. Μόνο το ένα τέταρτο των ασθενών αναφέρει ότι έχει εκπονηθεί σχέδιο φροντίδας για αυτούς από τον επαγγελματία υγείας τους.
  • Το 45% των ατόμων που έχουν βιώσει ένα αρνητικό επεισόδιο στο σύστημα υγειονομικής περίθαλψης που θα μπορούσε ενδεχομένως να τους προκαλέσει βλάβη, όπως το να μην έχουν κλείσει ραντεβού όταν έπρεπε ή να λάβουν λανθασμένη ή καθυστερημένη διάγνωση ή θεραπεία, εμπιστεύονται το σύστημα υγειονομικής περίθαλψης, σε σύγκριση με το 70% των ατόμων που δεν έχουν βιώσει ένα τέτοιο αρνητικό επεισόδιο.

Η έκθεση χρησιμεύει ως έκκληση προς τα συστήματα υγειονομικής περίθαλψης να εμπλέξουν στενότερα τις απόψεις των ασθενών στη λήψη αποφάσεων. Τα ευρήματά της μπορούν να ενημερώσουν τις εθνικές στρατηγικές υγειονομικής περίθαλψης, να βελτιώσουν την παροχή υπηρεσιών και να υποστηρίξουν τη στροφή προς πιο ολοκληρωμένα και ανθρωποκεντρικά μοντέλα περίθαλψης.

Πηγή: virus.com.gr
Facebook
LinkedIn
X