Εγείρονται ζητήματα εμπορικού απορρήτου και παρακάμπτεται η αρμοδιότητα του ΕΟΦ, υποστηρίζουν οι φαρμακευτικές εταιρείες στο σύνολο τους, αντιδρώντας στο άρθρο 64 υπό διαβούλευση νομοσχέδιου. Ποιες αλλαγές προτείνουν.
«Σε αναμμένα κάρβουνα» βρίσκονται τα τελευταία 24ωρα οι φαρμακευτικές εταιρείες, τόσο εγχώριες φαρμακοβιομηχανίες όσο και πολυεθνικές, λόγω διάταξης που περιλαμβάνει το νομοσχέδιο του Υπ. Υγείας «Φαρμακευτικοί Σύλλογοι – Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος – Ινστιτούτο Φαρμακευτικών Επιστημονικών Ερευνών» που έχει τεθεί σε διαβούλευση.
Ο λόγος για το άρθρο 64, το οποίο συνολικά αναφέρεται στους πόρους του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου (ΠΦΣ) και ειδικά στην είσπραξη της εισφοράς 4‰. Πρόκειται για παρακράτηση που υπολογίζεται στη χονδρική τιμή πώλησης των φαρμάκων, με αντίστοιχη μείωση του λιανικού κέρδους των αγοραστών φαρμακοποιών. Βαρύνει τους φαρμακοποιούς, αλλά εισπράττεται από τις υπόχρεες φαρμακευτικές επιχειρήσεις και αποδίδεται στον ΠΦΣ.
Στο δεύτερο εδάφιο της πρώτης παραγράφου του άρθρου σημειώνεται πως «οι υπόχρεες φαρμακευτικές επιχειρήσεις υποβάλλουν στον Π.Φ.Σ. ηλεκτρονικώς, εντός των πρώτων 10 εργάσιμων ημερών εκάστου μηνός, αναλυτική κατάσταση των πωλήσεων των φαρμάκων που έχουν πραγματοποιήσει κατά τον προηγούμενο μήνα προς Κατόχους Άδειας Χονδρικής Πώλησης φαρμάκων και φαρμακεία, δυνάμει των οποίων προκύπτει η παρακράτηση του πόρου 4‰ επί της χονδρικής τιμής πώλησης από τις υπόχρεες φαρμακευτικές επιχειρήσεις υπέρ του Π.Φ.Σ.». Μάλιστα, στη συνέχεια καθίσταται αρμόδιος για την παρακολούθηση της εν λόγω διαδικασίας ο ΠΦΣ, ενώ προβλέπονται και υψηλά πρόστιμα.
Η πρόβλεψη για αναλυτική ενημέρωση του ΠΦΣ για τις πωλήσεις των φαρμάκων φαίνεται να συνδέεται με το θέμα των ελλείψεων, στοχεύοντας ενδεχομένως σε μια σαφέστερη εικόνα για τις διαθέσιμες ποσότητες, αρμοδιότητα όμως που ανήκει διαχρονικά στον αρμόδιο θεσμικό φορέα και εποπτεύουσα αρχή που είναι ο Εθνικός Οργανισμός Φαρμάκων (ΕΟΦ).
Επιστολή στον Υπ. Υγείας
Η διατύπωση του παραπάνω σημείου, της υποχρέωσης δηλαδή υποβολής αναλυτικής κατάστασης πωλήσεων των φαρμάκων από τις φαρμακευτικές εταιρείες στον ΠΦΣ προκάλεσε την αντίδραση του συνόλου των επιχειρήσεων του κλάδου, που ζητούν και την αναδιατύπωση του επίμαχου σημείου του άρθρου 64.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι ενστάσεις έφθασαν έως και το γραφείο του Υπουργού Υγείας, με επιστολή που υπογράφουν οι φορείς που εκπροσωπούν τόσο τις πολυεθνικές όσο και τις εγχώριες φαρμακοβιομηχανίες.
Τέσσερα είναι τα σημεία που αναδεικνύονται στην επιστολή. Όπως τονίζεται:
- Η υποβολή αναλυτικής κατάστασης εγείρει ζητήματα εμπορικού απορρήτου των εταιρειών
- Ο πόρος 4‰ καταβάλλεται έως σήμερα από τις εταιρείες μέσω υπολογισμού επί συγκεντρωτικών πωλήσεων ανά μήνα, με την υπογραφή του νόμιμου εκπροσώπου της εταιρείας (για τη διασφάλιση της ορθότητας των δεδομένων) και επιβεβαιώνεται σε ετήσια βάση από τον ορκωτό λογιστή της εταιρείας. Η βεβαίωση αφορά το ύψος των πωλήσεων των φαρμάκων κάθε εταιρείας κάθε μήνα, το ποσό του πόρου που έχει παρακρατηθεί κάθε μήνα, και το συνολικό ποσό του πόρου που έχει παρακρατηθεί κατά τη διάρκεια του έτους. Μάλιστα, τα παραπάνω προέκυψαν κατόπιν συμφωνίας ήδη από το 2020 μεταξύ των εκπροσώπων των Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων και του ΠΦΣ.
- Ο ΕΟΦ αποτελεί τη ρυθμιστική αρχή του φαρμάκου και σε αυτόν υποβάλλονται καθημερινά οι αναλυτικές πωλήσεις του συνόλου της φαρμακοβιομηχανίας. Οποιαδήποτε ελεγκτική διαδικασία οφείλει να εκτελείται από τον ΕΟΦ, αν και εκτιμάται πως σε κάθε περίπτωση, με τη διαδικασία που εφαρμόζεται σήμερα δεν απαιτείται περαιτέρω έλεγχος
- Θα πρέπει, υπογραμμίζεται, να παύσει η φαρμακοβιομηχανία να λειτουργεί ως εισπράκτορας για λογαριασμό του ΠΦΣ.
Η προτεινόμενη αναδιατύπωση
Την επιστολή, που έφθασε χθες στο γραφείο του Υπουργού, ακολούθησε και η ανάρτηση στη σελίδα της Ανοικτής Διακυβέρνησης και στα σχόλια του άρθρου 64, αναδιατύπωσης των επίμαχων σημείων, καθώς η διάταξη ως έχει εκτιμάται ότι θα διαταράξει την μέχρι σήμερα απόλυτα διασφαλισμένη διαδικασία είσπραξης του πόρου, εγείροντας νομικές αμφισβητήσεις. Σύμφωνα με το φορέα, οι αναφορές για υποβολή «αναλυτικής κατάστασης» θα πρέπει να αντικατασταθούν με τη φράση «συγκεντρωτική κατάσταση».
Συγκεκριμένα, σε ένα πρώτο σχόλιο που ανήρτησε ο ΣΦΕΕ σημειώνεται ότι:
«Σύμφωνα με τον νόμο, ο ΕΟΦ αποτελεί τη Ρυθμιστική Αρχή του φαρμάκου και είναι υπεύθυνος για την παρακολούθηση των πωλήσεων και την επάρκεια της αγοράς.
Θεσμική μας θέση, ήταν και παραμένει να μην υπάρχει ευθεία ενοχική υποχρέωση των ΚΑΚ προς τον ΠΦΣ, καθόσον δεν προβλέπεται από τον νόμο και παρακάμπτει την αρμοδιότητα του ΕΟΦ. Σε κάθε περίπτωση, προτείνονται τα κάτωθι:
§1β. Επαναδιατύπωση της παραγράφου ως εξής: «Οι υπόχρεες φαρμακευτικές επιχειρήσεις της περ. α) υποβάλλουν στον Π.Φ.Σ. ηλεκτρονικώς, μέχρι το τέλος του επόμενου μηνός, συγκεντρωτική κατάσταση των πωλήσεων των φαρμάκων που έχουν πραγματοποιήσει…»
§1γ: Επαναδιατύπωση της παραγράφου ως εξής: «Ο πόρος αποδίδεται από τις υπόχρεες φαρμακευτικές επιχειρήσεις προς τον Π.Φ.Σ. μέχρι το τέλος του επόμενου μήνα από την ηλεκτρονική υποβολή της συγκεντρωτικής κατάστασης πωλήσεων προς Κατόχους Άδειας Χονδρικής Πώλησης και φαρμακεία».
§1δ: Τα αναγραφόμενα πρόστιμα της συγκεκριμένης παραγράφου είναι υπερβολικά υψηλά.
§1ε: Επαναδιατύπωση της παραγράφου ως εξής: » Ο ΕΟΦ ορίζεται αρμόδιος και υπεύθυνος για τον έλεγχο και την παρακολούθηση της ανωτέρω διαδικασίας με βάση τις ημερήσιες δηλώσεις πωλήσεων που οι φαρμακευτικές επιχειρήσεις είναι υποχρεωμένες να υποβάλλουν ημερησίως στον Οργανισμό.Ο ΕΟΦ δύναται να προβαίνει σε δειγματοληπτικό έλεγχο της ανωτέρω διαδικασίας και συντάσσει μέχρι την 28η Φεβρουαρίου εκάστου έτους έκθεση ελέγχου, η οποία περιλαμβάνει αναλυτικά στοιχεία για τα ποσά που έχουν αποδοθεί στον Π.Φ.Σ. κατά το προηγούμενο έτος. Η ετήσια αυτή έκθεση κοινοποιείται στον Υπουργό Υγείας μέχρι την 30η Μαρτίου εκάστου έτους.
§1στ : ΔΙΑΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥ – Το ζήτημα αυτό θα πρέπει να λυθεί δικαστικά και όχι δια νόμου».