Blog

Αρχική » Blog » Συνεντεύξεις / Αρθρογραφία » Ήπιες δεξιότητες: Τι είναι και πώς θα σας βοηθήσουν να προωθήσετε την καριέρα σας

Blog

Ήπιες δεξιότητες: Τι είναι και πώς θα σας βοηθήσουν να προωθήσετε την καριέρα σας

Παρά το γεγονός ότι η τεχνολογία φέρνει ραγδαίες αλλαγές στον χώρο της εργασίας, είναι αλήθεια ότι οι επιχειρήσεις παραμένουν μία ανθρώπινη δραστηριότητα που βασίζεται σε ισχυρές σχέσεις για την επίτευξη της επιτυχίας. Αυτό σημαίνει ότι η ύπαρξη ήπιων (ανθρώπινων) δεξιοτήτων είναι ζωτικής σημασίας για όποιον θέλει να διαπρέψει στην καριέρα του.

Με τον όρο ήπιες δεξιότητες (soft skills) καλούμε τα συμπεριφορικά και διαπροσωπικά χαρακτηριστικά, όπως το να είσαι συνεργάσιμο μέλος μιας ομάδας. Το Dictionary.com ορίζει τις ήπιες δεξιότητες ως «προσωπικά χαρακτηριστικά που επιτρέπουν στα άτομα να επικοινωνούν αποτελεσματικά και να τα πηγαίνουν καλά με τους άλλους».

Δεδομένου ότι οι άνθρωποι είναι αυτοί που «φτιάχνουν» τις επιχειρήσεις, η οικοδόμηση και η χρήση των ήπιων δεξιοτήτων είναι το κλειδί για την επίτευξη των στόχων, αναφέρει σε άρθρο του στο Forbes ο Γουίλιαμ Αρούντα, συνιδρυτής του CareerBlast.TV και συν-δημιουργός του Personal Brand Power Audit.

Σύμφωνα με τον Αρούντα, οι «σκληρές» δεξιότητες είναι οι τεχνικές δεξιότητες που μαθαίνονται μέσω της επίσημης εκπαίδευσης και της εμπειρίας στην εργασία. Όταν πρόκειται ένα άτομο να αναζητήσει εργασία, αυτού του είδους οι δεξιότητες, όπως η ανάλυση δεδομένων ή η γλωσσική επάρκεια, είναι τα ελάχιστα προσόντα που απαιτούνται. Ωστόσο, οι ήπιες δεξιότητες είναι συχνά αυτό που θα γείρει τη ζυγαριά υπέρ ενός υποψηφίου έναντι άλλων με αντίστοιχα τεχνικά προσόντα.

Δυστυχώς, όπως αναφέρει ο Αρούντα, ο όρος «ήπιες δεξιότητες»  συχνά τις κάνει να φαίνονται λιγότερο σημαντικές από τις λεγόμενες «σκληρές δεξιότητες». Όμως, οι ήπιες δεξιότητες γίνονται ακόμη πιο κρίσιμες καθώς η τεχνολογία εισέρχεται στο εργατικό δυναμικό. Χαρακτηριστικά στο άρθρο του Forbes αναφέρεται ότι μπορεί κάποιος να είναι πολύ καλός στην επεξεργασία αριθμών ή στον προγραμματισμό, αλλά αν δεν μπορεί να συνεργαστεί καλά με άλλους, δεν θα πάει πολύ μακριά.

Οι ήπιες δεξιότητες κερδίζονται δύσκολα

Η ανάπτυξη των ήπιων δεξιοτήτων σας δεν είναι πάντα εύκολη. Χρειάζεται σκόπιμη προσπάθεια και εξάσκηση για να αποκτηθούν αυτές οι βασικές εργασιακές δεξιότητες. Αλλά αξίζει τον κόπο γιατί δεν μπορούν να αναπαραχθούν από ρομπότ, αναφέρεται στο άρθρο του Forbes.

Ενώ τα ChatGPT και τα ρομπότ τεχνητής νοημοσύνης μπορούν να δώσουν άριστα στις εξετάσεις του δικηγορικού συλλόγου και να συμπληρώσουν με ακρίβεια τα περισσότερα φορολογικά έντυπα, δεν μπορούν να προσφέρουν κάτι που μπορούν οι άνθρωποι – την ανθρωπιά μας, την ικανότητά μας να οικοδομούμε σχέσεις, να σκεφτόμαστε δημιουργικά, να καινοτομούμε, να επηρεάζουμε και να εμπνέουμε, αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Σύμφωνα με τον Αρούντα οι ήπιες δεξιότητες γίνονται ακόμη πιο σημαντικές όσο προχωράει η καριέρα ενός ατόμου. Επιπλέον, η έγκαιρη κατάκτησή τους μπορεί να βοηθήσει το άτομο να προετοιμαστεί για τη μετάβαση σε διοικητικό ρόλο, ενώ η επέκτασή τους μπορεί να ενισχύσει τις ηγετικές ικανότητες και να εμπνεύσει την ομάδα.

Η έρευνα «2022 Great Attrition» της McKinsey διαπίστωσε ότι οι αδιάφοροι και μη εμπνευσμένοι ηγέτες ήταν ένας από τους τρεις κορυφαίους λόγους για τους οποίους οι εργαζόμενοι επέλεξαν να εγκαταλείψουν τη δουλειά τους, λέει η Emily Field, συν-συγγραφέας του βιβλίου «The Power to the Middle: Why Managers Hold the Keys to the Future of Work».

Οι 7 πιο σημαντικές ήπιες δεξιότητες

  1. Αυτογνωσία: Αυτή είναι η πιο σημαντική ήπια δεξιότητα, επειδή είναι θεμελιώδης για πολλές από τις ήπιες δεξιότητες που είναι απαραίτητες για την επαγγελματική επιτυχία. Η γνώση των αξιών, του σκοπού, των δυνατών σημείων, των προκλήσεων και των τυφλών σημείων σας βοηθά να αλληλεπιδράτε με τους άλλους πιο αυθεντικά.
  2. Ανατροφοδότηση (Feedback): Τόσο η παροχή όσο και η λήψη ανατροφοδότησης είναι απαραίτητες για να διατηρούνται οι σχέσεις σε στέρεο έδαφος και για να γίνονται ουσιαστικές βελτιώσεις στην απόδοση.
  3. Συναισθηματική νοημοσύνη: Η ικανότητα να διαχειρίζεστε τα συναισθήματά σας και τα συναισθήματα των γύρω σας είναι απαραίτητη για την καλλιέργεια σχέσεων. Η EQ υπερισχύει του IQ στον εργασιακό χώρο.
  4. Ακρόαση: Αναμφισβήτητα η πιο δύσκολη από όλες τις επικοινωνιακές δεξιότητες, η ακρόαση είναι απαραίτητη για την κατανόηση των άλλων και για να τους δείξετε ότι εκτιμάτε αυτό που έχουν να πουν. Η ακρόαση στον εικονικό κόσμο, όπου οι οπτικές ενδείξεις μπορεί να είναι κρυμμένες, απαιτεί ακόμη μεγαλύτερη προσπάθεια και εξάσκηση.
  5. Η ηγεσία χωρίς αποκλεισμούς: Με λιγότερες προσωπικές επαφές, οι άνθρωποι αισθάνονται αποκομμένοι. Οι ηγέτες πρέπει να κάνουν τους ανθρώπους τους να αισθάνονται ότι συμπεριλαμβάνονται και ότι έχουν την αίσθηση ότι ανήκουν στον οργανισμό. Αυτό απαιτεί να γνωρίσουν τους ανθρώπους σε βαθύ, συναισθηματικό επίπεδο.
  6. Coaching: Η υιοθέτηση της νοοτροπίας του coaching σας βοηθά να ασχοληθείτε με τους υπαλλήλους και τους συναδέλφους σας με παραγωγικούς και μη συγκρουσιακούς τρόπους. Το coaching είναι ένας τρόπος υψηλού EQ για να δώσετε τη δυνατότητα στους ανθρώπους σας να είναι ο καλύτερος εαυτός τους, χωρίς να είναι κατευθυντικός, απαιτητικός ή υποτιμητικός.
  7. Εικονική παρουσία: Αν και η γνώση των τεχνικών πτυχών του Zoom δεν είναι μια ήπια δεξιότητα, το να εμφανίζεστε με αυτοπεποίθηση και να ηγείστε συναρπαστικών υβριδικών συναντήσεων όταν έχετε λιγότερες οπτικές ενδείξεις και ανταγωνίζεστε με ένα μη βέλτιστο περιβάλλον συνάντησης (όπως μια οθόνη υπολογιστή 13 ιντσών) είναι μια ήπια δεξιότητα που είναι ιδιαίτερα σημαντική τώρα. Με τη μοναξιά να αυξάνεται και τη συνδεσιμότητα να μειώνεται, το να είσαι επιδέξιος και να διευκολύνεις τις συνεδριάσεις από την άποψη των ανθρώπων αποδίδει πέρα από τα αντικείμενα δράσης που μοιράζονται.

Οι ήπιες δεξιότητες είναι κοινωνικές δεξιότητες

Για να αποδώσουμε στις ήπιες δεξιότητες τη σημασία που τους αξίζει, ας συμφωνήσουμε όλοι να αρχίσουμε να τις αποκαλούμε με τον πιο ακριβή και περιγραφικό όρο: κοινωνικές δεξιότητες, αναφέρει στο άρθρο του ο Γουίλιαμ Αρούντα. Με ισχυρές κοινωνικές δεξιότητες, μπορείτε να ευδοκιμήσετε σε οποιοδήποτε εργασιακό περιβάλλον, να επεκτείνετε το προσωπικό σας brand και να προωθήσετε την καριέρα σας σε νέα ύψη, καταλήγει.

Πηγή: ot.gr
Facebook
LinkedIn
X
ΣΥΝΔΕΣΗ

Δεν είστε εγγεγραμμένο μέλος της Ε.Ε.Φα.Μ;

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την βέλτιστη εμπειρία περιήγησης στην σελίδα μας.
Πληκτρολογήστε και πατήστε enter για να δείτε τα αποτελέσματα αναζήτησης