Blog

Αρχική » Blog » Πολιτική Υγείας » Φάρμακο: 8+1 προτάσεις του Ελληνοαμερικανικού Εμπορικού Επιμελητήριου για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας

Blog

Φάρμακο: 8+1 προτάσεις του Ελληνοαμερικανικού Εμπορικού Επιμελητήριου για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας

Μια δέσμη εννέα συγκεκριμένων μέτρων για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας και της δικαιοσύνης στο πλαίσιο της φαρμακευτικής πολιτικής προτείνει, μεταξύ άλλων, η Επιτροπή Φαρμακευτικών Εταιρειών του Ελληνοαμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου (AmCham).

Μη ρεαλιστικός προϋπολογισμός

Σύμφωνα με το κείμενο των θέσεων και προτάσεων του AmCham, η δημόσια φαρμακευτική δαπάνη παραμένει καθηλωμένη στα ίδια περίπου επίπεδα εδώ και μια δεκαετία, αδυνατώντας να ανταποκριθεί στις ανάγκες των ασθενών. Συνεπώς η αύξηση της χρηματοδότησης του φαρμάκου, με βάση τις πραγματικές αυτές ανάγκες, παραμένει κυρίαρχο ζητούμενο. Η η αρχή θα πρέπει, λοιπόν, να γίνει με τον σαφή προσδιορισμό των αναγκών των ασθενών, αξιοποιώντας πραγματικά δεδομένα.

Για τα μέλη του AmCham, η διασύνδεση του ποσοστού αύξησης του ΑΕΠ του 2023 με την αντίστοιχη ποσοστιαία αύξηση της δημόσιας φαρμακευτικής δαπάνης είναι βήμα στη σωστή κατεύθυνση, αλλά είναι ανεπαρκές.

«Απαιτούνται πρόσθετες πρωτοβουλίες, προκειμένου η δημόσια φαρμακευτική δαπάνη να φτάσει τον αντίστοιχο Ευρωπαϊκό μέσο όρο», σημειώνεται.

Βασική προϋπόθεση για τις φαρμακευτικές εταιρείες μέλη του Επιμελητηρίου είναι και η λήψη μέτρων για την άμεση μείωση των υποχρεωτικών επιστροφών. Τα μέτρα αυτά θα πρέπει να στοχεύουν στην εξάλειψη των υπέρογκων αυτών επιστροφών έως το τέλος της τρέχουσας κυβερνητικής θητείας.

Ένας προϋπολογισμός για το φάρμακο

Προτάσεις για τη διαχείριση μιας σειράς από «αγκάθια» που ταλανίζουν τη φαρμακευτική πολιτική τα τελευταία χρόνια παραθέτει το AmCham. Πρόκειται για συγκεκριμένα μέτρα, εννέα σημείων, που εκτιμάται ότι θα μπορέσουν να βελτιώσουν τη δικαιοσύνη στο σύστημα και να διασφαλίσουν τη βιωσιμότητα της αγοράς του φαρμάκου.

Ειδικότερα προτείνεται:

  1. Ενίσχυση του νοσοκομειακού προϋπολογισμού με 50 εκατ. για το 2023.
  2. Η αύξηση του φαρμακευτικού προϋπολογισμού για το 2024 με βάση τον ρυθμό αύξησης του ΑΕΠ, όπως προβλέπεται από τη νομοθεσία, ώστε να μειωθούν οι δημοσιονομικές επισφάλειες για την είσπραξή των αυτόματων επιστροφών και να διευκολυνθεί η πρόσβαση ασθενών σε νέες και αναγκαίες θεραπείες για τις ακάλυπτες υγειονομικές ανάγκες των ασθενών.
  3. Το προβλεπόμενο νομοθετημένο ποσό του RRF για το 2023 (150 εκατ. Ευρώ) να εκταμιευθεί όπως έχει προβλεφθεί. Προτείνεται η εκταμίευση να εξαρτάται από την επίτευξη των στόχων μείωσης του συνόλου των υποχρεωτικών επιστροφών (όχι αποκλειστικά του clawback) για τη συνολική φαρμακευτική αγορά. Αντιστοίχως, προτείνεται να υπάρξει η ίδια ρύθμιση για το 2024 (300 εκατ. Ευρώ). Εξίσου σημαντικό είναι να υπάρχει επαναπροσδιορισμός της κατανομής του διαθέσιμου προϋπολογισμού υπέρ των καναλιών όπου υπάρχει η μεγαλύτερη επιβάρυνση από τις υποχρεωτικές επιστροφές (νοσοκομειακό κανάλι και ΕΟΠΥΥ) για τα έτη 2023, 2024, 2025. Ακόμη, θα πρέπει να υπάρχει μια σαφής πρόβλεψη συνέχισης της αντίστοιχης χρηματοδότησης και μετά το τέλος της περιόδου του
  4. Να εξασφαλιστεί μέρος της χρηματοδότησης της φαρμακευτικής περίθαλψης των ανασφάλιστων (ετήσιο εκτιμώμενο ποσό 320 εκατ. ευρώ) από χρηματοδοτικούς πόρους του Υπουργείου Εργασίας ή άλλους Ευρωπαϊκούς πόρους, ώστε η όποια χρηματοδότηση να μην καλύπτεται αποκλειστικά από τις φαρμακευτικές επιχειρήσεις μέσω των υποχρεωτικών επιστροφών.
  5. Κάλυψη της προστατευτικής πολιτικής για τη μερική ή ολική απαλλαγή από το clawback για τα φάρμακα κάτω των 30 ευρώμε ανάλογους χρηματοδοτικούς πόρους –η εκτιμώμενη σχετική δαπάνη για το 2022 ανέρχεται σε 80 εκατ. Ευρώ και αναμένεται να αυξάνεται ετησίως.
  6. Ενοποίηση του προϋπολογισμού για τη φαρμακευτική δαπάνη. Η σημερινή διάκριση του προϋπολογισμού σε τρία κανάλια διανομής (φάρμακα κοινότητας, φάρμακα Ν. 3816 και νοσοκομειακά φάρμακα) αφενός δεν εξυπηρετεί το σχεδιασμό και την παρακολούθηση των στόχων μείωσης της υπέρβασης και αφετέρου ενισχύει τη διακριτή μεταχείριση κάποιων καναλιών διανομής έναντι άλλων.
  7. Δημιουργία μηχανισμού και χρηματοδοτικού εργαλείου για τη γρήγορη πρόσβαση στις νέες θεραπείες με επιπρόσθετους πόρους. Η νέα δομή θα αφορά στη γρήγορη πρόσβαση ασθενών σε ειδικές θεραπείες με συγκεκριμένο χαρακτηρισμό από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Φαρμάκων (π.χ. ATMPs , PRIME). Οι λεπτομέρειες θα εξειδικευτούν στη θεσμική συζήτηση με το Υπουργείο Υγείας. Στο πλαίσιο αυτό, υπογραμμίζεται η σημασία για την αποζημίωση των εξετάσεων βιοδεικτώνγια την πρόσβαση των ασθενών στην ιατρική ακριβείας.
  8. Εξαίρεση της δαπάνης του ΙΦΕΤ από τον προϋπολογισμό του φαρμάκου.
  9. Επιβολή διαφορικής φορολόγησης (“φόροι αμαρτίας”), σεεπιβλαβή για την υγεία προϊόντα, όπως ο καπνός, το αλκοόλ και τα αναψυκτικά με υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη. Η επιβολή ενός φόρου υγείας σε αυτά τα προϊόντα, αφενός συνάδει με τους στόχους δημόσιας υγείαςκαι αφετέρου δημιουργεί έσοδα που θα μπορούν να χρηματοδοτήσουν δαπάνεςυγείας.

Οι εταιρίες μέλη της Φαρμακευτικής Επιτροπής δηλώνουν παρούσες στο διάλογο με το Υπουργείο Υγείας, με στόχο τη διόρθωση των στρεβλώσεων και «τη διαμόρφωση μιας βιώσιμης, δίκαιης και προβλέψιμης αγοράς φαρμάκου». Δεσμεύονται μάλιστα πως αντιπροσωπεία τους θα συμμετέχει στην υπό δημιουργία ομάδα εργασίας για τη φαρμακευτική καινοτομία του Υπουργείου Υγείας.

Πηγή: news4health.gr
Facebook
LinkedIn
X
ΣΥΝΔΕΣΗ

Δεν είστε εγγεγραμμένο μέλος της Ε.Ε.Φα.Μ;

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την βέλτιστη εμπειρία περιήγησης στην σελίδα μας.
Πληκτρολογήστε και πατήστε enter για να δείτε τα αποτελέσματα αναζήτησης