Σε κοινή γλώσσα καλούνται να μιλήσουν οι επαγγελματίες του creative, των media και οι marketers, προκειμένου να ανταποκριθούν στις νέες προκλήσεις που αναδύονται από τις πολλαπλές «πραγματικότητες» τις οποίες φέρνουν οι ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις των επόμενων ετών, υπό και την «απειλή» της κατάργησης των 3rd party cookies. Σημαντικές παράμετροι τις οποίες θα πρέπει να υπολογίσουν, στο πλαίσιο αυτό, είναι η εμπειρία του καταναλωτή, η επέκταση του offering, αλλά και το talent management.
Νέοι και «επιλεκτικοί» είναι οι χρήστες του TikTok σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας. Συγκεκριμένα, το TikTok διαθέτει τους πιο νέους ηλιακά χρήστες (βασικές ηλικιακές κατηγορίες 13-18 και 19-24). Επίσης, οι χρήστες του μοιάζουν πιο επιλεκτικοί, καθώς δήλωσαν ότι διαθέτουν λιγότερους λογαριασμούς στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης – συγκεκριμένα 5 – έναντι των χρηστών του Facebook και του Instagram, οι οποίοι δήλωσαν ότι διαθέτουν 7. Αξίζει να σημειωθεί ότι το YouTube και το Pinterest είναι Μέσα που τοποθετούνται υψηλά στις προτιμήσεις και των 3 ομάδων χρηστών.
Επίσης, οι χρήστες του TikTok χαρακτηρίζονται, βάσει των αποτελεσμάτων της έρευνας, «heavy» users, με το 42% των συμμετεχόντων χρηστών του TikTok να δηλώνει ότι περνά 2-4 ώρες ημερησίως στην πλατφόρμα και το 38% περισσότερες από 4. Αντίστοιχα, περισσότερες από 4 ώρες περνά το 22% των χρηστών του Instagram και το 25% του Facebook.
Το 80% μόνο «For You»
Όσον αφορά τον τρόπο χρήσης του feed του TikTok, το 80% των ερωτώμενων δήλωσε ότι χρησιμοποιεί μόνο την αρχική σελίδα «For You», «καταναλώνοντας» περιεχόμενο από λογαριασμούς που δεν ακολουθεί. Επίσης, οι νεαρότεροι σε ηλικία χρήστες τείνουν να κάνουν περισσότερο «swipe» και λιγότερο «scroll». Αυτό σημαίνει ότι προτιμούν να «καταναλώνουν» video έναντι στατικών εικόνων των posts.
«Γέρασε» το Facebook;
Η έρευνα υποδεικνύει ότι οι νεότεροι σε ηλικία χρήστες εγκαταλείπουν το Facebook, αφήνοντάς το στους μεγαλύτερους ηλικιακά χρήστες. Σε αυτό το πλαίσιο, οι χρήστες του TikTok χαρακτηρίζονται «early adopters», είναι δηλαδή οι πρώτοι που «αγκαλιάζουν» τις νέες πλατφόρμες και οι πρώτοι που εγκαταλείπουν εκείνες που έχουν «γεράσει». Σύμφωνα, με τις απαντήσεις τους στην έρευνα, η πλειονότητα αυτών διαθέτει λογαριασμό στο Facebook, αλλά δεν συνδέεται τακτικά σε αυτόν.
Το Μέσο, το αγαπημένο
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, οι χρήστες του Facebook τοποθέτησαν στη θέση του αγαπημένου τους Μέσου το Facebook σε ποσοστό 32%, με το Instagram να ακολουθεί στο 20%. Αντίστοιχα, για τους χρήστες του Instagram το ίδιο Μέσο έρχεται πρώτο στις προτιμήσεις του 49% ενώ ακολουθεί το TikTok με 18%. Τέλος, για του χρήστες του TikTok, το ίδιο Μέσο συγκεντρώνει ποσοστό 40%, όσο και το Instagram.
Το ερώτημα που τέθηκε στους συμμετέχοντες ήταν «Ποια είναι η αγαπημένη σας Social Media Πλατφόρμα;». Οι απαντήσεις τους σύμφωνα με την ανάλυση της Humble αποκαλύπτουν την πρόθεση των χρηστών να περνούν περισσότερη ώρα στην εκάστοτε πλατφόρμα, και αποτελεί ένδειξη για το ποιες εξ αυτών θα παραμείνουν στην κορυφή των προτιμήσεων των χρηστών στο κοντινό μέλλον.
Ωστόσο, το Facebook παραμένει ένα «πολύτιμο εργαλείο» για τους marketers, καθώς στην πραγματικότητα αποτελεί το δεύτερο πιο επιδραστικό κανάλι όσον αφορά τις πωλήσεις, κυρίως όμως για τις μεγαλύτερες σε ηλικία κατηγορίες κοινού. Συγκεκριμένα, εκείνοι οι χρήστες που είναι ακόμα engaged με την πλατφόρμα επηρεάζονται σημαντικά από αυτή όσον αφορά τις αγορές τους (29%), ενώ επηρεάζονται εξίσου και από το Instagram (23%).
Instagram is a «selling machine»
Το Instagram είναι το πιο επιδραστικό Μέσο Κοινωνικής Δικτύωσης της ελληνικής αγοράς καθώς οδηγεί στις περισσότερες πωλήσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 50% των χρηστών του Instagram δήλωσαν ότι επηρεάστηκαν από την πλατφόρμα για να αγοράσουν ένα προϊόν ή να επισκεφθούν κάποιο χώρο. Σύμφωνα με τα στοιχεία της πλατφόρμας, 3,8-4,4 εκατ. Έλληνες διαθέτουν λογαριασμό στο Instagram. Επιπλέον, το SimilarWeb τοποθετεί το Instagram στην 7η θέση των websites με την μεγαλύτερη επισκεψιμότητα στην Ελλάδα.
Όσον αφορά τις συνήθειες των χρηστών του Instagram, η ηλικιακή κατηγορία που δηλώνει ότι περνά τον περισσότερο χρόνο στο Μέσο είναι εκείνη των 19-24. Οι υπόλοιπες ηλιακές κατηγορίες δηλώνουν 2-4 ώρες και μόνο οι 65+ αναφέρουν 1-2. Επίσης, το 25% των χρηστών κάνει μόνο «swipe» για να δει τα stories, το 26% μόνο «scroll» για να δει τα posts, ενώ το 42% κάνει και τα δύο.
Απειλεί το TikTok το Instagram;
Αποτελεί τελικά, το TikTok «απειλή» για «το πιο αγαπημένο Μέσο», το Instagram; Σύμφωνα με την ανάλυση της Humble, όχι ακόμα, αν και η κατάσταση αυτή μπορεί να αλλάξει καθώς το TikTok καλύπτει ένα νέο εύρος αναγκών. Υπάρχει δε μεγάλο περιθώριο ανάπτυξης για το TikTok. Αυτό προκύπτει καθώς οι μισοί χρήστες του Instagram δηλώνουν ότι δεν ανοίγουν το app του TikTok. Αυτό, σύμφωνα με την ανάλυση του agency, πρόκειται να αλλάξει με τους χρήστες να περνούν περισσότερο χρόνο και στις δύο πλατφόρμες στο μέλλον.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι οι χρήστες του TikTok περιέγραψαν την πλατφόρμα ως «κάτι μεταξύ Netflix και SoMe». Όπως αναφέρεται στην ανάλυσή της Humble, το TikTok «καταναλώνεται» όπως το Netflix, κι αυτό σημαίνει ότι οι χρήστες εστιάζουν στο περιεχόμενο και παραμένουν απερίσπαστοι και πρόθυμοι να καταναλώσουν video content, που τους ψυχαγωγεί, ακόμα κι αν είναι διαφήμιση.
YouTube και Pinterest
Η τρίτη πιο δημοφιλής πλατφόρμα στην Ελλάδα είναι το YouTube, όπως προαναφέρθηκε. Αποτελεί επίσης τη δεύτερη μεγαλύτερη μηχανή αναζήτησης. Μάλιστα, στην ανάλυση παρουσιάζεται ως η πλατφόρμα, όπου συναντώνται όλες οι γενιές. Σύμφωνα με στοιχεία του ίδιου του Μέσου, αυτό έχει 7,4 εκατ. ενεργούς χρήστες στην Ελλάδα. Μάλιστα οι χρήστες μετά την αναζήτησή τους στο Google τείνουν να κάνουν μια σχετική αναζήτηση και στο YouΤube για συμπληρωματικές πληροφορίες.
Τέλος, η έρευνα στάθηκε και στο Pinterest, ένα Μέσο που παραβλέπουν συχνά οι marketers, αλλά στην πραγματικότητα είναι αρκετά δημοφιλές σε όλες τις ηλικιακές κατηγορίες, σύμφωνα με όσα έδειξε η έρευνα της Humble. Σύμφωνα με τα στοιχεία της πλατφόρμας, προφίλ στο Pinterest διαθέτουν 1,69 εκατ. Έλληνες.
Ταυτότητα της έρευνας
Η έρευνα ολοκληρώθηκε πριν από λίγες εβδομάδες και σε αυτή συμμετείχαν 4.000 χρήστες, από όλες τις ηλικιακές ομάδες, με παρουσία στις μεγαλύτερες πλατφόρμες στην ελληνική αγορά, δηλαδή σε Facebook, Instagram και TikTok. Ως χρήστες του Facebook ορίστηκαν, στο πλαίσιο της έρευνας, όσοι συμμετείχαν σε αυτή μέσω του Facebook, χρήστες του Instagram μέσω του Instagram και χρήστες του TikTok μέσω του TikTok.