Το υπουργείο Υγείας αιφνιδίασε την αγορά των Ιατροτεχνολογικών Προϊόντων την περασμένη εβδομάδα, όταν σε ανάρτηση προς διαβούλευση ενός σχεδίου νόμου για την ψυχιατρική μεταρρύθμιση, με το άρθρο 66 πέρασε διάταξη με την οποία προβλέπεται rebate στις πωλήσεις Ι/Π στα νοσοκομεία του ΕΣΥ!
Στο άρθρο 66 του νομοσχεδίου αναφέρονται τα εξής:
“Καθορισμός ποσού έκπτωσης (rebate) για τα ιατροτεχνολογικά προϊόντα που προμηθεύονται τα νοσοκομεία του Εθνικού Συστήματος Υγείας και οι αποκεντρωμένες μονάδες αυτών, το Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο, το Νοσοκομείο Παπαγεωργίου και τα νοσοκομεία του Δημοσίου οποιασδήποτε μορφής.
1. Για κάθε ιατροτεχνολογικό προϊόν που προμηθεύονται με δημόσια σύμβαση, μέσω της Εθνικής Κεντρικής Αρχής Προμηθειών Υγείας ή απευθείας, τα νοσοκομεία του Εθνικού Συστήματος Υγείας και οι αποκεντρωμένες μονάδες αυτών, το Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο, το Νοσοκομείο Παπαγεωργίου, καθώς και όλα τα δημόσια νοσοκομεία, καθιερώνεται, από την 1η .1.2024, κλιμακούμενο ποσό έκπτωσης (rebate).
2. Ως βάση υπολογισμού του ποσού έκπτωσης που αντιστοιχεί σε κάθε προμηθευτή των παραπάνω προϊόντων και ανά νοσοκομείο, ορίζεται ο όγκος του τζίρου ανά προμηθευτή και ανά νοσοκομείο, του προηγούμενου τριμήνου, βάσει του αθροίσματος των τιμολογίων που εκδίδουν οι προμηθευτές προς τα νοσοκομεία της παρ. 1 με τα οποία συμβάλλονται, σε κάθε ένα χωριστά. Ο υπολογισμός, η επιβολή και η είσπραξη του ποσού της έκπτωσης
πραγματοποιούνται από τον εκάστοτε φορέα που διενεργεί την προμήθεια.
3. Ο φορέας που διενήργησε την προμήθεια δύναται να συμψηφίζει με απόφαση του αρμοδίου οργάνου του τα οφειλόμενα από τους προμηθευτές ιατροτεχνολογικών προϊόντων ποσά, που προκύπτουν από την υποχρέωση έκπτωσης (rebate) του παρόντος, με ισόποσες οφειλές της προς αυτούς.
4. Σε περίπτωση μη έγκαιρης απόδοσης του ποσού έκπτωσης της παρ. 1, αυτό εισπράττεται με τη διαδικασία του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ν. 4978/2022, Α ́190).
5. Τα ιατροτεχνολογικά προϊόντα για τα οποία δεν αποδόθηκε το ποσό της έκπτωσης, δεν εξοφλούνται.
6. Με απόφαση του υπουργού Υγείας, ύστερα από πρόταση του Διοικητικού Συμβουλίου της Εθνικής Κεντρικής Αρχής Προμηθειών Υγείας, καθορίζονται το ποσό της έκπτωσης, η αναπροσαρμογή αυτού, ο τρόπος και ο χρόνος υπολογισμού και επιβολής του, καθώς και
κάθε άλλο αναγκαίο ειδικότερο ζήτημα για την εφαρμογή του παρόντος.
Το μέτρο κρίνεται παράλογο και παράνομο και θέτει σε κίνδυνο τη λειτουργία της αγοράς υποστηρίζουν στελέχη της αγοράς.
Οι προμηθευτές των ιατροτεχνολογικών προϊόντων αναρωτιούνται:
- Πώς είναι δυνατόν να επιβάλλεται αναγκαστική επιστροφή χρημάτων για προϊόντα που έχουν πωληθεί μέσω διαγωνιστικών διαδικασιών, με προϋπολογισμούς που τα νοσοκομεία του ΕΣΥ έχουν θέσει και που ο τελικός μειοδότης για να μπορέσει να πάρει τη δουλειά έχει αναγκαστεί να προσφέρει αρκετά χαμηλότερα από τον αρχικό προϋπολογισμό;
- Πως είναι δυνατόν μια τέτοια κίνηση να επιβάλλεται αναδρομικά;
- Πως είναι δυνατόν να εφαρμόζονται νόμοι και τακτικές που δεν ταιριάζουν σε μία φιλελεύθερη κυβέρνηση;
Ένα πράγμα είναι βέβαιο: Οι προμηθευτές ετοιμάζονται να δώσουν σκληρή μάχη με την Κυβέρνηση και το υπουργείο Υγείας καθόσον θεωρούν ότι για τις προμήθειες των νοσοκομείων του ΕΣΥ ακόμα και ένα ποσοστό της τάξης του 0,5% είναι παράνομο να εφαρμοστεί.
Στο κάτω κάτω τι νόημα έχει η υπογραφή των κρατικών λειτουργών σε συμβάσεις προμηθειών ιατροτεχνολογικών προϊόντων σε δεσμευτικές γι’αυτούς τιμές και ποσότητες…
Ασφαλείς πληροφορίες της αγοράς αναφέρουν ότι θα υπάρξει ισχυρή αντίδραση με πολλούς τρόπους:
α) Με κατάθεση εκατοντάδων παρατηρήσεων στο σχέδιο νόμου προς διαβούλευση στο άρθρο 66
β) Με κατάθεση αντίστοιχων δικαστικών προσφυγών
γ) Με διεκδίκηση, έως και 5 έτη αναδρομικώς, των τόκων υπερημερίας για τις ληξιπρόθεσμες
οφειλές προς αυτούς που ξεπερνούν τις 60 ημέρες, όπως προβλέπει ο νόμος.