Blog

Αρχική » Blog » Έρευνες / Μελέτες » Κοινωνία των Πολιτών και Φιλανθρωπία: Πόσο καλά γνωρίζουν οι Έλληνες τη δραστηριότητα των κοινωφελών ιδρυμάτων και των ΜΚΟ το 2024;

Blog

Κοινωνία των Πολιτών και Φιλανθρωπία: Πόσο καλά γνωρίζουν οι Έλληνες τη δραστηριότητα των κοινωφελών ιδρυμάτων και των ΜΚΟ το 2024;

Η Εκκλησία (42,2%) και η κυβέρνηση (38,9%) βρίσκονται στη δεύτερη και στην τρίτη θέση αντίστοιχα. Ωστόσο, με χαμηλότερα ποσοστά ακολουθούν στη σειρά κατάταξης εμπιστοσύνης τα κοινωνικά κινήματα, με περίπου 1 στους 3 πολίτες να δηλώνει εμπιστοσύνη (30,8%) και οι ΜΚΟ, με περίπου 1 στους 4 πολίτες να δηλώνει εμπιστοσύνη (26,2%). Τέλος, τα πολιτικά κόμματα και τα συνδικάτα καταγράφουν ποσοστά εμπιστοσύνης κάτω από 25%

Τις στάσεις και τις απόψεις του γενικού πληθυσμού ως προς τα κοινωφελή ιδρύματα και τις ΜΚΟ της Κοινωνίας των Πολιτών στη χώρα μας, διερευνώντας παράλληλα πόσο καλά γνωρίζουν οι Έλληνες τη δραστηριότητά τους, και πώς την αξιολογούν, αποτύπωσε το ερευνητικό πρόγραμμα για την Κοινωνία των Πολιτών και τη φιλανθρωπία στην Ελλάδα, που διενεργήθηκε από την MRB Hellas, με την υποστήριξη της διαΝΕΟσις, τον Μάρτιο του 2024. Η έρευνα έγινσε σε τυχαίο πανελλαδικό δείγμα 1.103 ατόμων.

H ελληνική κοινωνία αποδεικνύει τη φιλανθρωπική της δράση διαχρονικά και έμπρακτα, καθώς 2 στους 3 πολίτες (67,2%) δηλώνουν ότι στη διάρκεια των τελευταίων 12 μηνών έχουν προβεί στην παροχή κάποιας υλικής βοήθειας (τρόφιμα, ρουχισμός, φάρμακα) και περισσότεροι από 2 στους 5 πολίτες (43,7%) έχουν προσφέρει κάποια χρηματική βοήθεια (συνολικά η παροχή χρηματικής και υλικής βοήθειας καταγράφεται στο 36%).

Ενθαρρυντικό στοιχείο για την υποστήριξη σημαντικών σκοπών της Κοινωνίας των Πολιτών αποτελεί το γεγονός ότι 1 στους 5 πολίτες (20,2%) δηλώνει ότι έχει προσφέρει κάποια μορφής εθελοντική εργασία στη διάρκεια των τελευταίων 12 μηνών (συνολικά, η παροχή χρηματικής και υλικής βοήθειας και εθελοντικής εργασίας καταγράφεται στο 10,3%).

Θα πρέπει, επίσης, να επισημανθεί ότι 1 στους 10 πολίτες (9,7%) έχει καταβάλει κάποια οικονομική βοήθεια σε κάποια Μη Κυβερνητική Οργάνωση (ΜΚΟ) της Κοινωνίας των Πολιτών, ενώ το 3,9% των πολιτών είναι μέλος κάποιας ΜΚΟ. Τέλος, αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι το 7,2% των ερωτηθέντων δηλώνει ωφελούμενο από κάποια δράση (διοργάνωση εκδήλωσης/σεμιναρίου/ημερίδας, υλική, ψυχική ή εκπαιδευτική βοήθεια) των ΜΚΟ.

H διάθεση συμμετοχής σε δράσεις κοινωνικής συμμετοχής καταγράφεται σε υψηλά ποσοστά, με 1 στους 2 ερωτηθέντες (52%) να δηλώνει ότι θα παρείχε υλική βοήθεια σε όσους έχουν ανάγκη. Το ποσοστό αυτό φτάνει στο 64% όταν οι συμμετέχοντες ρωτούνται τον τρόπο που θα επέλεγαν για παροχή βοήθειας στους πληγέντες, εάν βρίσκονταν στις καταστροφικές πλημμύρες στη Θεσσαλία· η αντίστοιχη πρόθεση για παροχή υλικής βοήθειας στους μετανάστες στη Λέσβο καταγράφεται στο 41%.

Σημαντικά ποσοστά κοινωνικής συμμετοχής συγκεντρώνει η παροχή εθελοντικής εργασίας, που καταγράφεται στο 31,3%, ενώ ακολουθούν με χαμηλότερα ποσοστά η παροχή οικονομικής βοήθειας, που καταγράφεται στο 18,7% και, τέλος, η φιλοξενία ατόμων στο 9,2%.

Καθώς η ελληνική κοινωνία χαρακτηρίζεται από ένα πλέγμα ηθικών αξιών που διαμορφώνουν τον τρόπο σκέψης και συμπεριφοράς των πολιτών, με συντριπτικά ποσοστά αποδοχής, καταγράφονται ως θετικές έννοιες ο εθελοντισμός (89,3%), η αλληλεγγύη (88,4%) και η φιλανθρωπία (86,7%). Αυτές οι ηθικές αξίες προωθούν –κατά περίπτωση– την αλληλοβοήθεια και τη συνεργασία μεταξύ των μελών της κοινότητας, ενισχύοντας την αίσθηση κοινής ευθύνης και συμβολής στο κοινό καλό.

Επίσης, σημαντική είναι η τέταρτη θέση θετικών αναφορών που καταλαμβάνει η επιχειρηματικότητα (με 79,6%). Στον αντίποδα βρίσκεται, για παράδειγμα, ο συνδικαλισμός για τον οποίο μόλις το 40,7% έχει πολύ θετική στάση.

Μία ακόμα έννοια που συνδέεται με τον εθελοντισμό, τουλάχιστον σε κάποια χαρακτηριστικά του, είναι ο ακτιβισμός. Αποτελεί σημαντικό εύρημα της παρούσας έρευνας το γεγονός ότι σχεδόν 2 στους 3 Έλληνες (63,4%) αποτιμούν θετικά τη συγκεκριμένη έννοια.

σε ποσοστά που κυμαίνονται από 34% έως 55%, οι ερωτώμενοι απαντούν πως τα κοινωφελή ιδρύματα κάνουν πολλά ή αρκετά: για πολιτιστικές εκδηλώσεις (54,7%), για τους πρόσφυγες (43,1%), για υποτροφίες σπουδών σε νέους (39,9%), την καταπολέμηση των διακρίσεων (36%), για δωρεές στην υγεία (35,8%) και για χώρους πολιτισμού και αναψυχής (34,4%).

Οι τομείς στους οποίους οι ερωτώμενοι θεωρούν πως τα κοινωφελή ιδρύματα προσφέρουν συγκριτικά λιγότερα και αναμένουν μεγαλύτερη συμβολή είναι: ο τομέας της δημοκρατίας και των θεσμών (26,6%), η καταπολέμηση της φτώχειας (28,9%) και η ενίσχυση της Έρευνας & Καινοτομίας (32,7%).

Ειδικότερα, σε ποσοστά που κυμαίνονται από 30% έως 54%, οι ερωτώμενοι απαντούν πως οι ΜΚΟ κάνουν πολλά ή αρκετά: για τους πρόσφυγες (53,4%), για την καταπολέμηση των διακρίσεων (44,6%), για το φυσικό περιβάλλον (30,6%) και για τις πολιτιστικές εκδηλώσεις (30,4%).

Οι τομείς στους οποίους οι ερωτώμενοι θεωρούν πως οι ΜΚΟ προσφέρουν συγκριτικά λιγότερα και αναμένουν μεγαλύτερη συμβολή είναι: η ενίσχυση της Έρευνας & Καινοτομίας (14,5%), οι υποτροφίες σπουδών σε νέους (15,8%) και οι δωρεές στην εκπαίδευση (17,2%).

Πηγή: healthview.gr
Facebook
LinkedIn
X

Newsletter

Μείνετε ενημερωμένοι

ΣΥΝΔΕΣΗ

Δεν είστε εγγεγραμμένο μέλος της Ε.Ε.Φα.Μ;

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την βέλτιστη εμπειρία περιήγησης στην σελίδα μας.
Πληκτρολογήστε και πατήστε enter για να δείτε τα αποτελέσματα αναζήτησης