Από το πεδίο των ψηφιακών τεχνολογιών επιχειρούν πλέον επιστήμονες και γιατροί κατά της μικροβιακής αντοχής, επιστρατεύοντας web designers, δημιουργούς βίντεο gaming και κορυφαίους influencers. Στόχος, σύμφωνα με τη Roser Domenech, Διευθύντρια της πρωτοβουλίας One Health της Γενικής Διεύθυνσης Υγείας και Ασφάλειας Τροφίμων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG SANTE), είναι να απευθυνθούν στον κόσμο -και δη τους νέους- στη «δική» τους γλώσσα και να τους ευαισθητοποιήσουν για μια από τις μεγαλύτερες απειλές για τη δημόσια υγεία και την παγκόσμια οικονομία.
«Τα πράγματα δεν πηγαίνουν όπως θα θέλαμε» δήλωσε κατά τη διαδικτυακή συζήτηση που διοργάνωσε το Ευρωπαϊκό Κέντρο Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων (ECDC) επ’ αφορμή της Ευρωπαϊκής Ημέρας Ενημέρωσης για τη Μικροβιακή Αντοχή. Υπολογίζεται ότι έως το 2050, 40 εκατ. άνθρωποι θα καταλήξουν από κάποια ανθεκτική στα αντιβιοτικά λοίμωξη, ενώ οι οικονομικές απώλειες μπορεί να φτάσουν τα 59 δις δολάρια. «Ήδη, στην Ευρώπη, μία στις πέντε βακτηριακές λοιμώξεις είναι ανθεκτική στα υπάρχοντα αντιβιοτικά» τόνισε η Domenech, εκτιμώντας ότι η μικροβιακή αντοχή θα ξεπεράσει τον καρκίνο ως κύρια αιτία θανάτου.
Με στόχο (και) τους Έλληνες gamers
«Επιλέξαμε να απευθυνθούμε στους νέους 12-16 ετών σε χώρες όπως η Βουλγαρία, η Ρουμανία, η Ελλάδα, η Κύπρος και η Ισπανία, όπου η ενημέρωση [για τη μικροβιακή αντοχή] είναι περιορισμένη» εξήγησε η Domenech για τη στόχευση των εφηβικών πληθυσμών και την προσπάθεια ευαισθητοποίησής τους μέσα από το video game Only Up: Beat the Bug, «ένα επικό καθηλωτικό ταξίδι» σύμφωνα με την Κομισιόν, που «καλεί τους νεαρούς παίκτες να σώσουν την ανθρωπότητα από μια τεράστια ομάδα κακών […] να νικήσουν τα μικρόβια που θέτουν σε κίνδυνο τη μακροζωία και την ποιότητα ζωής»
«Προφανώς, επειδή δεν πρόκειται για κοινό που μπορείς να προσεγγίσεις εύκολα, σκεγτήκαμε να αξιοποιήσουμε την πλατφόρμα Fortnite, το δημοφιλέστερο online παιχνίδι στον κόσμο με περισσότερους από 650 εκατ. χρήστες» σχολίασε.
Καμπάνιες στα social media
«Απευθυνθήκαμε σε influencers με εκατομμύρια ακολούθους στα social media και τους ζητήσαμε να παίξουν το Beat the Bug» ανέφερε η Domenech. Το εγχείρημα στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία: 3,5 εκατ. views μόνο από τους ακολούθους που συνέβαλαν σημαντικά στη διάδοση του μηνύματος. 15.000 νέοι έπαιξαν το παιχνίδι αφιερώνοντας 31 λεπτά κατά μέσο όρο. «Είναι τεράστιο νούμερο, δεδομένου ότι ο μέσος χρόνος παγκοσμίως για ένα κλασικό fortnite game είναι 20 έως 30 λεπτά» διευκρίνισε για την απήχηση του παιχνιδιού, που μπορείτε να βρείτε εδώ.
«Τρέξαμε επίσης μια καμπάνια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης γύρω από το παιχνίδι, η οποία “έφτασε” σε σχεδόν 4 εκατ. ανθρώπους, αποσπώντας 50 εκατομμύρια αντιδράσεις. Έγιναν περί τα 1.110.000 κλικ στον σύνδεσμο που οδηγούσε στην πλατφόρμα με την καμπάνια για τη μικροβιακή αντοχή» ανέφερε.
Η Domenech εξήγησε ότι διαδραστικά κουίζ και συμβουλές που ενσωματώνει το παιχνίδι προάγουν τη γνώση με διασκεδαστικό και ελκυστικό τρόπο, αναδεικνύοντας τη δύναμη των ψηφιακών εργαλείων στη διαμόρφωση συμπεριφορών και τη δημιουργία μιας γενιάς ενημερωμένης για κρίσιμα θέματα υγείας.
Κουίζ και για μεγάλους
Τα ανθεκτικά παθογόνα δεν κοιτάζουν ηλικίες, ούτε όμως και η ευαισθητοποίηση με διασκεδαστικά μέσα. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, που επισημαίνει ότι δεν έχει υπάρξει ακόμα παγκόσμια δράση αντίστοιχη του μεγέθους της απειλής, ετοίμασε ένα διαδικτυακό κουίζ που δοκιμάζει τις γνώσεις μας στη μικροβιακή αντοχή.
Το κουίζ «πατά» στο format πασίγνωστου τηλεπαιχνιδιού και θέτει ερωτήματα όπως «ποιο είναι το ποσοστό ανθεκτικών λοιμώξεων στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης;» ή «περίπου το 70% των πρόωρων θανάτων και αναπηρίας προκαλείται από τρεις τύπους ανθεκτικών βακτηρίων· πού τα κολλάμε συνήθως;». Μετά από κάθε σωστή ή λάθος επιλογή, ο χρήστης ενημερώνεται για τη σωστή απάντηση με ακριβείς πληροφορίες. Εσείς, πόσα γνωρίζετε;
Βρείτε το κουίζ εδώ ή σκανάρετε με το κινητό σας το QR code της φωτογραφίας:
Πηγή: ygeiamou.gr