Έξι βιβλία που κυκλοφορούν τον Ιούλιο και αξίζει να διαβάσετε

Έξι βιβλία που κυκλοφορούν τον Ιούλιο και αξίζει να διαβάσετε Facebook Twitter
Τα βιβλία που θα διαβάσουμε στις καλοκαιρινές διακοπές είναι εδώ.
0

ΠΟΣΑ, ΑΛΗΘΕΙΑ, ΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ για τη σύγχρονη Αλγερία; Μάλλον ελάχιστα και σίγουρα δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος να αντλήσουμε πληροφορίες για την πολύπαθη και όμορφη αυτή χώρα από το βραβευμένο, επικό μυθιστόρημα «Η μνήμη του σώματος» της Αχλάμ Μοσταγάνμι, της «πιο πετυχημένης και αναγνωρισμένης συγγραφέως του αραβικού κόσμου», σύμφωνα με το Forbes.

Σε αυτό ξεδιπλώνεται όλη η ιστορία της σύγχρονης Αλγερίας, ο Πόλεμος της Ανεξαρτησίας, η βαθιά διαφθορά και οι αντίπαλες ομάδες, ενώ η ποιητική του γλώσσα αναδεικνύει με τον πιο ανάγλυφο τρόπο την ατμόσφαιρα και τα τοπία.

Πρόκειται για το πρώτο βιβλίο ‒τη μετάφραση υπογράφει η Ελένη Καπετανάκη για τις εκδόσεις Καστανιώτη‒ μιας τριλογίας που έγινε δεκτή με τα πιο θερμά σχόλια όχι μόνο στον αραβικό κόσμο αλλά και στις ξένες χώρες όπου μεταφράστηκε.

Μέσα από την ερωτική ιστορία του Χάλιντ, αναγνωρισμένου ζωγράφου και αλλοτινού μαχητή της επανάστασης κατά τον Πόλεμο της Ανεξαρτησίας στην Αλγερία, αυτοεξόριστου πλέον στο Παρίσι επί δύο δεκαετίες, και της νεαρής συγγραφέως Χαγιάτ, κόρης παλιού διοικητή στο Αλγέρι, μαθαίνουμε τι έχει συμβεί στην πανέμορφη, αλλά σχετικά άγνωστη σ’ εμάς χώρα.

cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Αχλάμ Μοσταγάνμι, Η μνήμη του σώματος, Μτφρ.: Ελένη Καπετανάκη, εκδόσεις Καστανιώτη

Πρόκειται για το πρώτο βιβλίο ‒τη μετάφραση υπογράφει η Ελένη Καπετανάκη για τις εκδόσεις Καστανιώτη‒ μιας τριλογίας που έγινε δεκτή με τα πιο θερμά σχόλια όχι μόνο στον αραβικό κόσμο αλλά και στις ξένες χώρες όπου μεταφράστηκε. Ο εκδότης, που μάλιστα έτυχε να πάρει για πρώτη φορά στα χέρια του το βιβλίο της καταξιωμένης πλέον Αχλάμ Μοσταγάνμι στον Λίβανο, το είχε περιγράψει ως «λογοτεχνική βόμβα», ενώ ο βραβευμένος στις Κάννες Αιγύπτιος σκηνοθέτης Γιουσέφ Σαχίν είχε συμφωνήσει ήδη να το γυρίσει σε ταινία, αλλά τον πρόλαβε ο θάνατος. Στο σκεπτικό της κριτικής επιτροπής του λογοτεχνικού μεταλλίου Ναγκίμπ Μαχφούζ, που της έδωσε το μεγάλο βραβείο, η ίδια η συγγραφέας περιγράφεται ως «ένα φως που λάμπει μες στο βαθύ σκοτάδι».

Από το εξωτικό Αλγέρι στα «Παραμύθια με νεράιδες για μικρούς και μεγάλους» της κόμισσας Ντε Σεγκίρ, τα οποία θεωρούνται πλέον κλασικά, καθώς διασώζουν τη ρωσική προφορική παράδοση του 18ου αιώνα στο γαλλικό αριστοκρατικό περιβάλλον και τις ιστορίες και τα παραμύθια που αναπαρήγαγαν οι γυναίκες στα σαλόνια, οι περίφημες salonnières.

cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Comtesse de Ségur, Παραμύθια με νεράιδες για μικρούς και μεγάλους, Μτφρ.: Μαρία Γυπαράκη, εκδόσεις Librofilo & Co

Σε αυτές θα απέτιε αργότερα φόρο τιμής η Μαργκερίτ Γιουρσενάρ, λέγοντας κατά την ομιλία για την υποδοχή της στη Γαλλική Ακαδημία πως «με δελεάζει η ιδέα να κάνω πίσω για να αφήσω τη σκιά τους να περάσει». Σε ένα τέτοιο σαλόνι, όπως αυτό της Μαντάμ Σβέτσινα, θα γαλουχηθεί η νεαρή κόμισσα Σοφία Ροστόψινα, ρωσικής καταγωγής, μέλος μιας επιφανούς αριστοκρατικής οικογένειας, κόρη του Ροστόψιν και απόγονος του Τζένγκις Χαν, που αργότερα θα μετονομαζόταν σε κόμισσα Ντε Σεγκίρ.

Οι ιστορίες της, που θα γίνουν γνωστές ως νεραϊδοπαραμύθια, θα εκδοθούν για πρώτη φορά το 1856 με πανέμορφες γκραβούρες από τον Γκιστάβ Ντορέ και είναι οι ίδιες ακριβώς που θα κυκλοφορήσουν σε λίγες μέρες, για πρώτη φορά στα ελληνικά, ως το πρώτο βιβλίο της σειράς «Ανέμη» από το Librofilo & Co σε μετάφραση Μαρίας Γυπαράκη.

«Τριαντάφυλλα επί πιστώσει» είναι ο τίτλος του βιβλίου (μτφρ. Κατερίνα Γούλα, Gutenberg) της Έλσα Τριολέ ‒το πραγματικό της όνομα ήταν Έλα Γιούργεβνα Καγάν, μίας από τις θρυλικές γυναίκες του 20ού αιώνα, της πρώτης συγγραφέως που τιμήθηκε με το βραβείο Γκονκούρ. Μούσα και σύζυγος του Αραγκόν, πιστή φίλη του Μαγιακόφσκι και μέλος του κύκλου των φουτουριστών, του Γκόρκι, του Πάστερνακ, του Μπρετόν, του Ελιάρ, ήταν φιλότεχνη, πολύγλωσση, ασυμβίβαστη, με βαθύ ποιητικό ένστικτο και ανένταχτο χαρακτήρα.

Ειδικά αυτή η ιστορία της Μαρτίνα και του Ντανιέλ, την οποία αναπαρήγε με κάθε τρόπο η ίδια μαζί με τον Αραγκόν, ήταν θρυλική στους ποιητικούς κύκλους επειδή πηγή έμπνευσής της ήταν η προσωπική ιστορία του ζεύγους και οι μεταφορικές αναφορές παρούσες: ο Ντανιέλ είναι καλλιεργητής τριαντάφυλλων και η Μαρτίν μανικιουρίστα, η μοίρα τούς ενώνει, αλλά η σκληρή καθημερινότητα φαίνεται να διαλύει με τον πιο σκληρό τρόπο τα όνειρά τους. Όπως σημείωνε χαρακτηριστικά ο Αραγκόν: «Όποιος διαβάζει προσεκτικά τα μυθιστορήματά μας, θα πρέπει να καταλαβαίνει και πώς γράφονταν και πώς ζούσαμε». Έχοντας εμπνευστεί από τα τριαντάφυλλα της Τριολέ, η εμπνευσμένη δημιουργός και τρομερή περσόνα Ανιές Βαρντά γύρισε ντοκιμαντέρ για τη ζωή της με τον τίτλο «Έλσα, το τριαντάφυλλο», που έγραψε τη δική του ιστορία.

Ένα από τα πιο πολυσυζητημένα βιβλία της τελευταίας δεκαετίας στην Αμερική είναι το autofiction της Εσμέ Γουεϊτζέν Γουάνκ (Esme Weijun Wang) «Όλες μου οι σχιζοφρένειες» (αναμένεται να κυκλοφορήσει από εκδόσεις Άγρα σε μετάφραση Δέσποινας Αντωνοπούλου-Γιάννη Ζέρβα) που απέσπασε τα βραβεία Graywolf Press και Whiting Award στην κατηγορία Δοκιμίου. Όπως έγραψαν σχετικά στην κριτική τους οι «New York Times» «είναι ένα έργο που μπορεί να προεκτείνει ακόμα και τα όρια του εγκεφάλου και το πώς διαβάζουμε σήμερα», ενώ το «Los Angeles Review of Books» σημείωνε πως «η πρόζα είναι τόσο όμορφη και οι προσωπικές περιγραφές τόσο παραστατικές ώστε, αν δεν αφορούσε μια ελάχιστα θεμελιωμένη επιστημονικά περίπτωση, θα το συστήναμε ταυτόχρονα ως ένα ωραίο πεζογράφημα και ως επιστημονικό δοκίμιο».

Διαγνωσμένη η ίδια η Αμερικανοασιάτισσα συγγραφέας με σχιζοφρένεια, φρόντισε τόσο στο βιβλίο όσο και στις άπειρες εμφανίσεις της σε εκπομπές και στο YouTube να εξηγήσει αναλυτικά σε τι ακριβώς συνίσταται η σπάνια αυτή μορφή ψύχωσης, τι σημαίνει να φέρεις το στίγμα της ψυχωσικής και σε πόσο εσφαλμένες διαγνώσεις περιπίπτουν οι ψυχιατρικού τύπου προσεγγίσεις ειδικά όσον αφορά τη σχιζοφρένεια ‒ απόδειξη οι μεταξύ τους επιστημονικές αντιπαραθέσεις.

Ως πρώην ερευνήτρια του Στάνφορντ η ίδια, γνωρίζει με ακρίβεια τι σημαίνει ανάλυση σε βάθος και πού ακριβώς μπορούν να κάνουν λάθος οι επιστημονικές προσεγγίσεις. Εννοείται ότι στο βιβλίο δεν αποφεύγει και το θέμα της ιδρυματοποίησης και του εγκλεισμού. Το σημαντικότερο, ωστόσο, είναι η ομορφιά της πρόζας του που ανέδειξε την Εσμέ, όχι τυχαία, μία από τις καλύτερες νέες Αμερικανίδες συγγραφείς της τελευταίας δεκαετίας, σύμφωνα με το έγκυρο λογοτεχνικό περιοδικό «Granta».

Σε ένα αρχετυπικό καρναβάλι στο Μπουένος Άιρες του 1927, εκεί όπου ανθούσαν η παρανομία, το έγκλημα αλλά και η παραφορά εκτυλίσσεται το μυθιστόρημα του εμβληματικού Αργεντινού συγγραφέα Αντόλφο Μπιόι Κασάρες, «Το όνειρο των ηρώων», το οποίο ανέδειξε όσο ελάχιστα τη δύναμη της φαντασίωσης, των άπειρων εκφραστικών δυνατοτήτων και το αέναο παιχνίδι μεταξύ της ονειρικής μετάβασης και της πραγματικότητας.

cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Αντόλφο Μπιόι Κασάρες, Το όνειρο των ηρώων, Μτφρ.: Νίκος Πρατσίνης, εκδόσεις Πατάκη

Σε αυτήν τη διονυσιακή έκσταση που κατέλαβε τον πρωταγωνιστή Εμίλιο Γάουνα τα περιθώρια της ανάκλησης της μνήμης είναι ελάχιστα ύστερα από το αλκοόλ που έχει καταναλώσει και τον έκανε για χρόνια να μην μπορεί να θυμηθεί τι ακριβώς συνέβη εκείνη τη νύχτα. Το μόνο που θυμάται είναι μια γυναίκα με μάσκα και το αίσθημα του τρόμου που τον κατέλαβε όταν ξύπνησε, μόνος, στην άκρη μιας λίμνης. Όπως είχε γράψει σχετικά ο Μπόρχες, που θεωρούσε ότι πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα έργα της χώρας του, «το Όνειρο των ηρώων είναι μια πικρή και ακριβέστατη παραλλαγή του μύθου των κρεολών: ο μοναχικός και γενναίος άνδρας παίζει κορόνα - γράμματα τη ζωή του μέσα σε μια στιγμή στη φτωχογειτονιά, γιατί έτσι το ’φερε η μοίρα». Ένα από τα αξεπέραστα έργα, για χρόνια εξαντλημένο, που επανακυκλοφορεί, από τον Πατάκη αυτήν τη φορά, σε μετάφραση Νίκου Πρατσίνη.

Αν το προηγούμενο ερευνητικό βιβλίο του Αχιλλέα Χεκίμογλου για τη δημιουργία του εθνικού μας αερομεταφορέα, της Ολυμπιακής, έκλεψε πραγματικά τις εντυπώσεις με την εξονυχιστική του έρευνα και τον διεισδυτικό του λόγο, το νέο, υπό έκδοση non-fiction έργο του πρόκειται να ανοίξει πολλές συζητήσεις, καθώς θέτει επί τάπητος το ζήτημα της πυρηνικής ενέργειας στην Ελλάδα.

cover
Το βιβλίο του Αχιλλέα Χεκίμογλου, Ατομική Εποχή: Πυρηνική Ενέργεια, αντιδραστήρες και ουράνιο στην Ελλάδα του 20ού αιώνα, από τις εκδόσεις Παπαδόπουλος αναμένεται να κυκλοφορήσει τον Ιούλιο.

Το βιβλίο φέρνει για πρώτη φορά στο φως τις προσπάθειες της χώρας να συμμετάσχει στην ατομική εποχή, καλύπτοντας μια περίοδο που ξεκινά από την Απελευθέρωση και ολοκληρώνεται με το πυρηνικό δυστύχημα του Τσερνόμπιλ. Συνδυάζοντας ιστορικά περιστατικά με κρυμμένα αρχεία που έχει πάντα την ικανότητα να ανιχνεύει ο ερευνητής συγγραφέας αλλά και κρυφές στιγμές της Ιστορίας, το βιβλίο αποκαλύπτει όλο το παρασκήνιο της εποχής: από το Cern, τον Δημόκριτο και τα Ανάκτορα έως τα πρώτα πυρηνικά βήματα της ΔΕΗ και της ΕΤΒΑ και από τον Ανένδοτο και τις μυστικές διαπραγματεύσεις των αποστατών με τους Άγγλους έως τα απόρρητα παζάρια των χουντικών με το Λονδίνο και την ανταλλαγή ελληνικών καπνών με πυρηνικό αντιδραστήρα!

Ένα από τα πλέον ενδιαφέροντα δοκίμια όχι μόνο του καλοκαιριού αλλά και της χρονιάς, το οποίο αναμένεται να κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Παπαδόπουλος με τον τίτλο «Ατομική Εποχή: Πυρηνική Ενέργεια, αντιδραστήρες και ουράνιο στην Ελλάδα του 20ού αιώνα».

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ «Η ΜΝΗΜΗ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ» ΕΔΩ

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ «ΤΟ ΟΝΕΙΡΟ ΤΩΝ ΗΡΩΩΝ» ΕΔΩ

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ «ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ ΜΕ ΝΕΡΑΙΔΕΣ ΓΙΑ ΜΙΚΡΟΥΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΟΥΣ» ΕΔΩ

​​Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ν. Μούσχουρη- Φ. Απέργης: «Το όνομά μου είναι Νάνα»

Το πίσω ράφι / Νάνα Μούσχουρη: «Είμαι ικανή ν’ αγαπήσω, αλλά όχι να πέσω στα πόδια του ανθρώπου που αγαπώ»

Η βιογραφία «Το όνομά μου είναι Νάνα», ένα δυσεύρετο πια βιβλίο του 2007, προέκυψε από την απόφασή της Μούσχουρη ν’ αφηγηθεί τη ζωή της στον Φώτη Απέργη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Υπάρχει η βουλιμική, υπάρχει και η ανάγνωση dégustation. Προτιμώ τη δεύτερη»

The Book Lovers / «Υπάρχει η βουλιμική, υπάρχει και η ανάγνωση dégustation. Προτιμώ τη δεύτερη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον Νίκο Τσούχλο, πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου του Ωδείου Αθηνών και αναπληρωτή καθηγητή στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, για το αναγνωστικό του εκκρεμές.
THE LIFO TEAM
σταινμπεκ

Σαν Σήμερα / Σαν σήμερα το 1940 «Τα σταφύλια της οργής», το magnum opus του Τζον Στάινμπεκ, τιμάται με το βραβείο Πούλιτζερ

Στο δημοφιλέστερο βιβλίο του, που τιμήθηκε με το βραβείο Πούλιτζερ σαν σήμερα το 1940, ο Στάινμπεκ αποτυπώνει την ψευδαίσθηση του αμερικανικού ονείρου κατά την περίοδο της μεγάλης οικονομικής ύφεσης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Με το καινούργιο κοστούμι Ραλφ Λόρεν

Βιβλίο / Ο Σαλμάν Ρούσντι έζησε για να ξαναβάλει κοστούμι Ραλφ Λόρεν

Τα πιο κρίσιμα 27 δευτερόλεπτα της ζωής του, η δολοφονική επίθεση που δέχτηκε το 2022 σε ένα κέντρο για συγγραφείς στη Νέα Υόρκη αποτελεί τον πυρήνα του αυτοβιογραφικού βιβλίου του «Μαχαίρι».
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Απώλειες / Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Η ζωή και το έργο του σπουδαίου Αμερικανού συγγραφέα που στις σελίδες του κατάφερε να συνδυάσει τη μαγεία των Γνωστικών με την περιπέτεια της περιπλάνησης και τη νουάρ ατμόσφαιρα με τα πιο ανήκουστα αυτοβιογραφικά περιστατικά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πέτρος Μάρκαρης: «Η Αθήνα της μιας διαδρομής»

Το πίσω ράφι / «Η Αθήνα της μιας διαδρομής»: Η περιήγηση του Πέτρου Μάρκαρη στις γειτονιές από τις οποίες περνά ο Ηλεκτρικός

Η διαδρομή Πειραιάς - Κηφισιά δεν είναι απλώς ο συντομότερος δρόμος για ν’ ανακαλύψει κανείς την Αθήνα, αλλά κι ο προσφορότερος για να διεισδύσει στην κοινωνική της διαστρωμάτωση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μαρία Κομνηνού: «Ο Κάφκα και ο Μελβίλ με συνδέουν με τη μητέρα μου»

The Book Lovers / Μαρία Κομνηνού: «Ο Κάφκα και ο Μελβίλ με συνδέουν με τη μητέρα μου»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητά με την πρόεδρο του ΔΣ της Ταινιοθήκης της Ελλάδας και ομότιμη καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Αθηνών για τις «διαδρομές» που κάνει από τα βιβλία στο σινεμά και από το σινεμά στα βιβλία.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ο Καβάφης στην Αθήνα

Σαν Σήμερα / Η ιδιαίτερη, «περίπλοκη και κάπως αμφιλεγόμενη» σχέση του Καβάφη με την Αθήνα

Σαν σήμερα το 1933 πεθαίνει ο Καβάφης στην Αλεξάνδρεια: Η έντονη και πολυκύμαντη σχέση του με την Αθήνα αναδεικνύεται στην έκθεση του νεοαφιχθέντος Αρχείου Καβάφη στη Φρυνίχου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Βιβλίο / Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Το ημιτελές διήγημα «Ο Αυτοκτόνος», στο οποίο ο συγγραφέας του βάζει τον υπότιτλο «μικρή μελέτη», μας οδηγεί στο τοπίο του Ψυρρή στο τέλος του 19ου αιώνα, κυρίως όμως στο ψυχικό τοπίο ενός απελπισμένου και μελαγχολικού ήρωα.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ