Ιδιοπαθής πνευμονική ίνωση. Τι λέει στο Healthmag ο Έλληνας ερευνητής που ανακάλυψε νέα στοιχεία για τη νόσο
Παρασκευή 12 Ιαν 2018
Ο κ. Τζουβελέκης με τους καθηγητές Guoying Yu και Naftali Kaminski και τους συνεργάτες τους ανακάλυψαν ότι η θυρεοειδική ορμόνη με τη μορφή εισπνοής έχει θεραπευτικές ιδιότητες σε πειραματόζωα.

Η νέα επιστημονική μελέτη δίνει ελπίδες στους πάσχοντες από τη νόσο, καθώς ανοίγει τον δρόμο για νέες θεραπείες. Η ιδιοπαθής πνευμονική ίνωση είναι μια επικίνδυνη, δυνητικά θανατηφόρος ασθένεια.

Ο κ. Τζουβελέκης με τους καθηγητές Guoying Yu και Naftali Kaminski και τους συνεργάτες τους ανακάλυψαν ότι η θυρεοειδική ορμόνη με τη μορφή εισπνοής έχει θεραπευτικές ιδιότητες σε πειραματόζωα. Συγκεκριμένα φάνηκε ότι βελτιώνει τη λειτουργία των κυτταρικών οργανιδίων, που αποκαλούνται «εργοστάσια του κυττάρου», και είναι υπεύθυνα για την παραγωγή κυτταρικής ενέργειας. Τα καθιστά περισσότερο ανθεκτικά στα διάφορα βλαπτικά ερεθίσματα.

"Πρόκειται για μια μελέτη που διήρκησε περίπου τέσσερα χρόνια", μας λέει ο κ. Αργύρης Τζουβελέκης

"Μέσα από μια σειρά παρατηρήσεων και πειραμάτων καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι οι πνεύμονες ποντικών με πνευμονική ίνωση ήταν υποθυρεοειδικοί. Οπότε και σκεφτήκαμε ότι, αν αποκαταστήσουμε τα επίπεδα θυρεοειδικής ορμόνης στα φυσιολογικά, τότε ενδεχομένως να επιτύχουμε θεραπευτικά αποτελέσματα. Πράγματι, όταν χορηγήσαμε τη θυρεοειδική ορμόνη σε εισπνεόμενη μορφή - ώστε να έχει μεγαλύτερη εναπόθεση στον τραυματισμένο πνεύμονα - παρατηρήσαμε λύση των ινωτικών βλαβών και αύξηση της επιβίωσης των ποντικών".

Ο Έλληνας ερευνητής ξεκαθαρίζει ότι, παρά τα παραπάνω ενθαρρυντικά αποτελέσματα, είναι μακρύς ακόμη ο δρόμος μέχρις ότου η θεραπεία εφαρμοστεί και σε ασθενείς με πνευμονική ίνωση.

"Το ενθαρρυντικό γεγονός με την εν λόγω μελέτη είναι ότι αναδεικνύει έναν φαρμακευτικό παράγοντα (θυρεοειδική ορμόνη) που υπάρχει στην αγορά για πάνω από τρεις δεκαετίες για τη θεραπεία του υποθυρεοειδισμού, ως δυνητικά θεραπευτικό για μια διαφορετική κατηγορία νοσημάτων, όπως η πνευμονική ίνωση.

Μέσω αυτής της διαδικασίας, που ονομάζεται drug repurposing - φαρμακευτικός επαναπροσδιορισμός - μπορεί να επιταχυνθεί η έναρξη κλινικών μελετών ασφάλειας και αποτελεσματικότητας του φαρμάκου σε ασθενείς με ιδιοπαθή πνευμονική ίνωση, δεδομένου ότι γνωρίζουμε αρκετά καλά τις πιθανές παρενέργειες της θυρεοειδικής ορμόνης.

Είμαστε αισιόδοξοι αλλά ταυτόχρονα αρκετά συγκρατημένοι, δεδομένου του δυσίατου του νοσήματος της πνευμονικής ίνωσης. Μάλιστα είναι πολύ πιθανό η Ελλάδα να είναι μια από τις πρώτες χώρες που θα δοκιμαστεί το φάρμακο σε ασθενείς με πνευμονική ίνωση. Ευελπιστούμε σε 2-3 χρόνια να έχουμε τις πρώτες απαντήσεις", τονίζει ο ερευνητής - πνευμονολόγος.

Σε ερώτηση πού οφείλει αυτή την επιτυχία, υπογραμμίζει: "Για την επιτυχία αυτή οφείλω πάρα πολλά στους γονείς μου (το ζην), στον καθηγητή και μέντορά μου Δημοσθένη Μπούρο (το εύ ζην) και φυσικά στον καθηγητή μου στην Αμερική Naftali Kaminski. Εν αρχή ην ο δάσκαλος. Ο δάσκαλος είναι εκείνος που φιλοτεχνεί το μυαλό και υψώνει τον άνθρωπο στην οντολογική μοναδικότητα του νοήμονος πλάσματος, όπως είχε κάποτε πει ο αείμνηστος Δημήτρης Λιαντίνης.

Περισσότερα, όμως, οφείλω στους ίδιους τους ασθενείς, που καθημερινά μου παραδίδουν μαθήματα ζωής και με κάνουν καλύτερο άνθρωπο και ιατρό-επιστήμονα. Επομένως έχουμε χρέος πρωτίστως απέναντι στους ασθενείς και δευτερευόντως απέναντι στους νέους να πορευόμαστε στον δρόμο της ηθικής, της αξιοπρέπειας και της Ιπποκρατικής ιατρικής, προκειμένου να δημιουργήσουμε το κατάλληλο πρότυπο του ιατρού-επιστήμονα, που είναι πάνω από όλα Άνθρωπος", καταλήγει.

Η μελέτη δημοσιεύθηκε στο Nature Medicine.

Πηγή: healthmag.gr